السلام عليكم ا. حسن

بص انا بصراحه مش فاهمه اوي السؤال بس هي الاستراتيجيه مبنيه علي خطين بولنجر عشان الشموع الي بين الخطين بيتم تجاهلها يعني اذا شمعه مثلا اغلقت بين خطين البولنجر بنتجاهل الفرصه دي وبيكون الدخول اما شمعه اغلقت خارج الحد الاخير لاخر بولنجر سواء فوق او تحت او اغلقت تحتهم (مش بينهم ) - فهل كدا قدرت اوضح الفكره ؟

وهل داه صعب كبرمجه ولا حضرتك قصدك تفهم الفكره

بالنسبه للاهداف بتكون هدفين اول هدف لو مثلا بيع الخط السفلي للبولنجر بمجرد ملامسه الشمعه والهدف الثاني الحد السفلي والعكس - ويفضل يكون ملاحقه السعر لحين ظهور اشاره عكسيه داه بالنسبه للهدف الثاني - والاول يكون ملامسه الخط النصف للولنجر

الاستوب انا لما بشتغل بشوف الفريم الي انا عليه لو في الشراء بيكون اقرب قاع لسعر الدخول والعكس في البيع واظن داه صعب برمجيا ؟ فممكن نخلي الاستوب يدوي

مثال الصوره دي الصفقه علي فريم الساعه مثلا اقرب قمه ليها كانت بعد 24 نقطه تقريبا وكانوا حوالي تقريبا 44 شمعه بس هي مش بعدد الشموع ومش قادره اشرحها برمجيا بس لو مش هتنفع يبقي زي مابقول لحضرتك ممكن

الاســـم:	Untitled.png
المشاهدات: 117
الحجـــم:	128.1 كيلوبايت

شمعه الدخول زي المثال كدا بغض النظر عن الفريم
الشمعه مجرد اغلاقها تحت خط البولنجر وكان الاستوكاستيك والماكد تشبع بيكون الشمعه الي عليها خط افق هي شمعه الدخول

يعني اذا الشمعه حققت الشروط بس الماكد والاستوكاستك مش محققين مش هيتم الدخول في الصفقه

المشاهدات: 127
الحجـــم:	130.5 كيلوبايت

مثال تاني اغلاق جسم خارج البولنجر الدخول الشمعه الي تليها
والاستوكاستيك كان تشبع و الماكد فوق الصفر

المشاهدات: 126
الحجـــم:	124.3 كيلوبايت