ما انا عامل سهم احمر على مؤشر الاستوكاستك كان وصل الى 80 يعنى فى تشبع و بعجها حصل تقاطع بس لما تيجى تبص على الشارت مش هتلاقى فى اى صفقه اتفتحت فى الوقت دا !!
بالنسبة لموضوه الهدف و الخساير .. انا كنت طلبت من اول مشاركه كتبتها ان المؤشر يكون متبرمج انه يحسب الاستوب لوز على حسب اعلى هاى للشموع اللى كانت فى فترة التشبع الشرائى .. يعنى لما مؤشر الاستوكاستك يطلع فوق ال 80 لحد ما يحصل تقاطع فى خطين الاستوكاستك بيبقى اتكونت كذا شمعه او على الاقل شمعتين .. فا اكيد بيبقى موجود هاى للشموع دى قبل ما يحصل التقاطع
فا انا كنت طلبت منك من الاول ان الهاى دا المؤشر يحسبه كام نقطه و على اساسه يحط الاستوب لوز فوق الهاى بنقطه مثلا و يحدد هدف بردوا بنفس عدد النقط دى
الاســـم:	333.jpg
المشاهدات: 73
الحجـــم:	83.1 كيلوبايت

فى الصورة دى مثال توضيحى اكتر ... اول خطين احمر+تالت خط ازرق+رابع خط احمر عمودى دول يعتبروا الشموع اللى مؤشر الاستوكاستك فيها نزل تحت مستوى 20 يعنى بقى فيه تشبع
بعد كدة حصل التقاطع فى الخطين عند الخط الخامس اللى هو باللون الاخضر
انا بقى عايز المؤشر يقوم فاتح صفقه من بدايه الشمعه التاليه للشمعه اللى بالخط الاخضر دى و يحسب الاستوب لوز من خلال اللو لل 4 شموع اللى كانوا تحت مستوى ال 20 قبل ما يحصل التقاطع...اللى هو فى الصورة هنا الشمعه التالته اللى باللون الازرق لان دى اكتر شمعه عملت لو و يقوم عامل الهدف نفس عدد الاستوب
طبعا فى المثال دى كان فى 4 شموع تحت مستوى ال 20 قبل ما يتم التقاطع .. لكن فى مثال تانى ممكن يوصل الشموع اللى فى مرحله التشبع و قبل ما يحصل التقاطع الى 8 شموع مثلا ... فا انا عايز المؤشر يشوف اكتر شمعه عملت لو او هاى حسب التشبع شرائى ولا بيعى..و يحسب الاستوب من خلال الشمعه دى و يحدد الهدف بردوا بنفس عدد النقاط
هل كدة الصورة وضحت و فهمتنى ؟؟ و شكرا على تعبك معايا طبعا