صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

الموضوع: طلب برمجه مؤشر ضرورى جدا

عضو جديد

افتراضي طلب برمجه مؤشر ضرورى جدا

السلام عليكم
    انا عايز بعد اذنكم حد يبرمج ليا مؤشر فكرته بسيطه جدا من اجل عمل باك تيست
    الفكرة ببساطه قائمه على مؤشر الاستوكاستك و احنا عارفين ان مؤشر الاستوكاستك لما يطلع فوق مستوى 80 فا بنستنى لما يحصل تقاطع و نقوم نبيع و العكس صحيح فى الشراء
    و المفروض ان الاستوب لوز بيبقى اعلى سعر تم الوصول له خلال فترة ما قبل تقاطع خطين الاستوكاستك لحين حدوث التقاطع
    مثال كما فى الصوره

الاســـم:	11.jpg
المشاهدات: 97
الحجـــم:	129.9 كيلوبايت

و الهدف يكون نفس قيمه الاستوب لوز

نيجى بقى للمطلوب .. المطلوب برمجه مؤشر يعمل علامه سهم احمر هابط على الشمعه التاليه للشمعه اللى حصل فيها التقاطع فى حاله انه جاب الهدف المطلوب اللى هو نفس عدد نقاط الاستوب لوز
    اما فى حاله ان الصفقه ضربت استوب لوز يقوم عامل علامه اكس بالاحمر فوق الشمعه التاليه اللى حصل فيها التقاطع
    و طبعا فى حاله الشراء يكون السهم اخضر فى حاله الفرصه الناجحه و علامه اكس احمر فى حاله انها ضربت استوب لوز
    و ياريت طبعا يكون فى المؤشر امكانيه انى اعدل قيمه مؤشر الاستوكاستك سواء 5.3.3 او 8.3.3 او اى قيمه انا اخترها .. و ايضا يكون فى امكانيه انى اعدل مستويات التشبع سواء 80 او 70 او 20 او 30

بأختصار انا عايز مؤشر اعمل به باك تيست للاستوكاستك و اشوف كام فرصه نجحت و كام فرصه فشلت علشان هدمج مؤشر الاستوكاستك مع استراتيجيات اخرى فا عايز المؤشر دا علشان اعمل باك تيست بشكل اسرع
    و ياريت يتم عمل مؤشر اخر بنفس الفكرة بس على مؤشر ال rsi بنفس الخصائص و شكرا

مشرف برمجة الصورة الرمزية kira-h

وعليكم السلام
    مؤشر حسابي كهذا معقد لانه الهدف والستوب قد لا يتحققا الا بعد اغلاق اكثر من شمعة وليس بنفس الشمعة!
    يعني احتمالات برمجية لا حصر لها !
    الافضل والادق والاسهل في اختبار اي فكرة يكون عن طريق اكسبيرت، وليس مؤشر !

عضو جديد

شكرا لسرعه الرد ... طيب اوك ماشى تعرف تبرمج اكسبرت بالامكانيات دى ؟ مش هتفرق معايا مؤشر او اكسبرت المهم حاجة تعملى باك تيست

مرفق الاكسبيرت
    الملفات المرفقة الملفات المرفقة

عضو جديد

انا مش عارف اشكرك ازاى على تعبك و سرعه عملك للاكسبرت ... بس انا جربت الاكسبرت و مش بيفتح اى صفقات فى الباك تيست زى ما هو باين فى الصورة .. هل فى حاجة انا مش ظابطتها ؟ هل انت جربته و اشتغل معاك ؟
    ارجو الافاده و شكرا مقدما
    الاســـم:	222.jpg
المشاهدات: 71
الحجـــم:	318.4 كيلوبايت

افتح حساب ديمو ثم شغل الباكتيست

عضو جديد

عملت حساب ديمو و فعلا اشتغل بس للاسف مش دقيق خالص
    يعنى بص الصوره فى فرص كتير زى اللى حاطط عليها سهم احمر الاستوكاستك وصل فيها 80 بس مفتحش فرصه الاكسبرت عندها
    تانى مشكله الصفقات اللى فتحها و اللى عامل عليها مستطيل ازرق دى فرص نجحت و جابت الهدف بس هو قفلها على خسارة
    تالت حاجة المفروض اللى يقفل على خساره يعمل علامه اكس احمر بحيث تبقى مميزة
    انا طبعا مش عارف اشكرك ازاى على تعبك معايا بس هل ينفع الاكسبرت يتظبط عن كدة شوية علشان انا كدة مش هعرف استفيد بيه و اعمل الباك تيست زى ما انا عايز؟؟؟

الاســـم:	2222.jpg
المشاهدات: 62
الحجـــم:	203.9 كيلوبايت

الاكسبيرت يعمل وفق المطلوب حسب ما فهمت انك تريد فتح الصفقة مع تقاطع الخطين عند التشبع، إذا كان غير ذلك فاشرح أكثر بصور من الشارت وعمل خط عمودي على الشمعة المحققة الشروط
    بالنسبة للباكتيست طبعا ستخرج غالبا على خسائر لأنك لم تحدد الهدف ! ستجد قيمة الهدف بالاعدادات
    وعند تحقق الهدف أو الخسارة سيظهر على شكل خط متقطع واضح

عضو جديد

ما انا عامل سهم احمر على مؤشر الاستوكاستك كان وصل الى 80 يعنى فى تشبع و بعجها حصل تقاطع بس لما تيجى تبص على الشارت مش هتلاقى فى اى صفقه اتفتحت فى الوقت دا !!
    بالنسبة لموضوه الهدف و الخساير .. انا كنت طلبت من اول مشاركه كتبتها ان المؤشر يكون متبرمج انه يحسب الاستوب لوز على حسب اعلى هاى للشموع اللى كانت فى فترة التشبع الشرائى .. يعنى لما مؤشر الاستوكاستك يطلع فوق ال 80 لحد ما يحصل تقاطع فى خطين الاستوكاستك بيبقى اتكونت كذا شمعه او على الاقل شمعتين .. فا اكيد بيبقى موجود هاى للشموع دى قبل ما يحصل التقاطع
    فا انا كنت طلبت منك من الاول ان الهاى دا المؤشر يحسبه كام نقطه و على اساسه يحط الاستوب لوز فوق الهاى بنقطه مثلا و يحدد هدف بردوا بنفس عدد النقط دى
    الاســـم:	333.jpg
المشاهدات: 55
الحجـــم:	83.1 كيلوبايت

فى الصورة دى مثال توضيحى اكتر ... اول خطين احمر+تالت خط ازرق+رابع خط احمر عمودى دول يعتبروا الشموع اللى مؤشر الاستوكاستك فيها نزل تحت مستوى 20 يعنى بقى فيه تشبع
    بعد كدة حصل التقاطع فى الخطين عند الخط الخامس اللى هو باللون الاخضر
    انا بقى عايز المؤشر يقوم فاتح صفقه من بدايه الشمعه التاليه للشمعه اللى بالخط الاخضر دى و يحسب الاستوب لوز من خلال اللو لل 4 شموع اللى كانوا تحت مستوى ال 20 قبل ما يحصل التقاطع...اللى هو فى الصورة هنا الشمعه التالته اللى باللون الازرق لان دى اكتر شمعه عملت لو و يقوم عامل الهدف نفس عدد الاستوب
    طبعا فى المثال دى كان فى 4 شموع تحت مستوى ال 20 قبل ما يتم التقاطع .. لكن فى مثال تانى ممكن يوصل الشموع اللى فى مرحله التشبع و قبل ما يحصل التقاطع الى 8 شموع مثلا ... فا انا عايز المؤشر يشوف اكتر شمعه عملت لو او هاى حسب التشبع شرائى ولا بيعى..و يحسب الاستوب من خلال الشمعه دى و يحدد الهدف بردوا بنفس عدد النقاط
    هل كدة الصورة وضحت و فهمتنى ؟؟ و شكرا على تعبك معايا طبعا

راجع مشاركتي الاولى جيدا
    ووافقت على عمل الاكسبيرت
    و الاكسبيرت ادق بمراحل عن المؤشر ، وسيعطيك كل الاحصائيات في نهاية الباكتيست بالتقرير

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة

العلامات المرجعية

العلامات المرجعية