المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إضافة أوامر buy limit و sell limit لاكسبيرت

ashrafelsharkawy
08-08-2018, 12:21 AM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
تحياتى باشمهندس حسن
طلب بسيط وهو إضافة أوامر buy limit و sell limitللاكسبيرت المرفق
أعلم أن الصيغة ex ولكن يمكن عمل نسخة منه بإضافة الاوامر
ولك جزيل الشكر

ashrafelsharkawy
09-08-2018, 05:04 PM
للرفع يا باشمهندس

kira-h
09-08-2018, 05:40 PM
وعليكم السلام
مرفق الاكسبيرت النسخة 2.1

ashrafelsharkawy
09-08-2018, 09:10 PM
جزاك الله كل خير لكن الاكسبيرت لم يعد يعمل بالطريقة نفسها
الاكسبيرت المفروض بعد ما يفتح صفقة يضع صفقة هيدج على بعد مسافة معينة

kira-h
09-08-2018, 10:09 PM
طيب جرب النسخة المرفقة

ashrafelsharkawy
10-08-2018, 01:39 AM
عفوا يا باشمهندس لم يعمل الاكسبيرت كما كان سابقا

kira-h
10-08-2018, 06:51 PM
عفوا يا باشمهندس لم يعمل الاكسبيرت كما كان سابقا
اشرح الخطأ بالتفصيل مع الصور
مع العلم انه تم فقط إضافة نوعين من الصفقات ولم ألمس جوهر الاستراتيجية
وبالتالي عند تفعيل مثلا الباي ليميت فسيتم فتح أمر معلق عكسي سيل ستوب وهكذا ... فأين هو الخطأ ؟!

ashrafelsharkawy
24-08-2018, 01:03 PM
عفوا يا باشمهندس بعد تجربة الاكسبيرت لفترة كافية تبين انه بالفعل لم يعد يعمل باستراتيجة الريكفرى زون
الخطأ الموجود فى الاكسبيرت انه بعد تفعيل صقفة buy limit أو sell limit لا يضع الصفقة المعاكسة نهائيا
ودى صورة للخطأ
بعد تحديد نوع الصفقة buy limit لم يضع الاكسبيرت الصفقة المعاكسة مع العلم ان المسافة كانت 50 نقطة والسعر نزل 130 نقطة ولم يتم وضع الصفقة المعاكسة 8659

kira-h
25-08-2018, 01:44 AM
أخي الكريم الاكسبيرت يعمل معي بلا أخطاء ، أنظر للصورة أسفله بعد تفعيل الباي ليميت تم وضع الأمر المعاكس
لهذا راجع الاعدادات جيدة تكون منطقية، وتأكد من عدم وجود أخطاء بالجورنال

8663

ashrafelsharkawy
25-08-2018, 12:26 PM
أخي الكريم الاكسبيرت يعمل معي بلا أخطاء ، أنظر للصورة أسفله بعد تفعيل الباي ليميت تم وضع الأمر المعاكس
لهذا راجع الاعدادات جيدة تكون منطقية، وتأكد من عدم وجود أخطاء بالجورنال

8663
بصراحة يا باشمهنس انا مش عارف الخطأ فين دى صورة لوقتى مفيش اى حاجة حصلت بعد تفعيل الشراء
طيب ممكن إرفاق النسخة اللى حضرتك اشتغلت بيها والاعدادات

ashrafelsharkawy
25-08-2018, 12:27 PM
وده الجورنال

kira-h
25-08-2018, 10:02 PM
راجع الموضوع بتوقيعي

ashrafelsharkawy
26-08-2018, 11:12 AM
تم التوضيح أشكرك يا باشمهندس الاكسبيرت حسب المطلوب تمام
جزاك الله كله خير

ابو عمر
26-08-2018, 11:38 AM
شكرا اخي حسن

ashrafelsharkawy
26-08-2018, 12:18 PM
طلب أخير يا باشمهندس بسيط حضرتك قمت به قبل ذلك فى اكسبيرت مشابه جدا فى أحد موضوعاتى كذلك فى المنتدى
المطلوب أن تكون هناك صفقة واحدة على الشارت
بمعنى انه بمجرد انه فعل الأمر المعلق يقوم الاكسبيرت بإغلاق الصفقة الخاسرة مباشرة و يضع بدلا منها الأمر المعلق المعاكس بشكل عادى جدا
طيب ده فائدته ايه ؟؟؟؟؟؟؟ ده أمان أكثر للاكسبيرت لانه فى الحالة دى اللوتات مش هتزيد و كمان لما السعر يسير فى اتجاه هيكون حر مش معاه صفقات خاسرة

ashrafelsharkawy
26-08-2018, 12:23 PM
مثال فى الشراء
بدأ شراء 0.01 وتفعل أمر البيع 0.02 يتم إغلاق صفقة الشراء الخاسرة مباشرة ووضع مكانها أمر الشراء المعلق 0.04 مثلا
إذا تفعل امر الشراء المعلق 0.04 تغلق صفقة البيع الخاسرة مباشرة وتعلق مكانها بيع معلق 0.08 وهكذا
بمعنى آخر ان كل صفقة يتم فتها تكون بمثابة ستوب لوز للصفقة اللى قبلها
ومرفق الاكسبيرت اللى حضرتك نفذت فيه الفكرة من قبل لعله يساعدك فى فهم المطلوب
وجزاك الله كل خير

ashrafelsharkawy
27-08-2018, 12:26 PM
فى انتظارك يا باشمهندس

kira-h
28-08-2018, 12:54 AM
اخي الكريم الاكسبيرت ليس من برمجتي الخاصة، كما ان طريقته الاساسية مختلفة تماما عن تعديلك يعني تعديل جوهري
وعامة يوجد الكثير من الاكسبيرتات بنفس فكرتك ابحث عنها بالمنتدى باسم suplex او zonerecovery او recoveryzone
إذا لم تجده اشرح الفكرة كاملة مع الاعدادات المطلوبة لعمل اكسبيرت جديد
بالتوفيق إن شاء الله

ashrafelsharkawy
28-08-2018, 10:03 AM
أشكرك يا باشمهندس
انا لدى الكثير من تلك الاكسبيرتات بس الاكسبيرت اللى بنتكلم عنه فى موضوعنا ده به الكثير من المميزات زى تحديد نوع الصفقة و السعر اللى هيبدأ من عنده الاكسبيرت و كمان حجم الصفقات اللى انا هاخدها بعد كده يعنى تقريبا 90% من المطلوب فاضل حاجة صغيرة جدا وهى اغلاق الصفقة الخاسرة مع فتح الصفقة المعلقة

ashrafelsharkawy
28-08-2018, 10:43 AM
طيب لو هنعمل اكسبيرت جديد اكتب المطلوب هنا و لا افتح موضوع جديد

kira-h
28-08-2018, 10:09 PM
طيب جرب النسخة المرفقة
ومن الأفضل أن تجعل الستوب مثلا ضعف الهدف كإحتياط، لأنه اضفت شرط اغلاق تلقائي للصفقة السابقة بمجرد تفعيل الأمر المعلق، لتفادي مشكلة فرق السبريد الذي قد يسبب اغلاق الصفقة دون تفعيل الأمر المعلقة

ashrafelsharkawy
29-08-2018, 12:37 AM
يا باشمهندس التعديل على الاكسبيرت الأول مش ده
طيب خلينا نبدأ اكسبيرت من جديد يا باشمهندس
الاكسبيرت هيكون للعمل على الدعم و المقاومة للعمل بالارتداد و أيضا الكسر
ازااااااااااى؟
أولا : خانة للمستوى اللى هنشنغل عليه سواء كان دعم أو مقاومة الخانة دى طبعا يدوى
ثانيا : نوع الصفقة ( buy limit - sell limit - buy stop - sell stop )
ثالثا : step : ودى عدد النقاط اللى لو المستوى اللى انا اشتغلت عليه اتكسر يفتح صفقة عكسية
يعنى مثلا لو صفقة البداية buy limit عند مستوى معين وتفعلت الصفقة ( هنا اعتمدنا على الارتداد ) لو السعر كسر المستوى وعكس هنا مثلا بعد 10 نقاط الاكسبيرت هيغلق الصفقة الخسرانة وهيفتح صفقة عكسية مع الكسر sell market ( هنا اعتمدنا على الكسر ) طبعا اللوت هنا هيكون مضاعف
طيب رجع السعر اغلق فوق المستوى ايضا على بعد نفس المسافة 10 نقاط مثلا هيبقا صفقة البيع خسرانة نقفلها ونفتح شراء مضاعف ( فكرة الريكفرى زون )
رابغا : حجم لوتات مل صفقة يعنى الصفقة الاولى لوت كذا صفقة 2 لوت كذا صفقة 3 لوت كذا صفقة 4 لوت كذا وهكذا
طيب ايه الفكرة من ده كله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الزون ريكفرى محتاجة مكان قليل التذبذب ، و مستويات الدعم و المقاومة تنفع للتداول بالارتداد و بالكسر و برضه التذبذب مش كتير عندها يعنى فى النهاية ربح
أتمنى يكون الجزء ده مفهوم يا باشمنهدس

kira-h
29-08-2018, 02:59 PM
اخي الكريم قمت بالتعديل على الاكسبيرت الذي ارفقته انت بمشاركتك رقم 16 التي بها المطلوب!

ashrafelsharkawy
30-08-2018, 11:20 AM
اخي الكريم قمت بالتعديل على الاكسبيرت الذي ارفقته انت بمشاركتك رقم 16 التي بها المطلوب!
عفوا يا باشمهندس التعديل مطلوب على الاكسبيرت الموجود فى المشاركة رقم 5
انا ارفقت الاكسبيرت فى المشاركة رقم 16 لتوضيح المطلوب لا أكثر

kira-h
31-08-2018, 04:26 AM
مرفق الاكسبيرت

ashrafelsharkawy
31-08-2018, 11:06 AM
مرفق الاكسبيرت
أشكرك يا باشمهندس المطلوب تماما :chuncky::chuncky:
جزاك الله كل خير

kira-h
31-08-2018, 01:44 PM
أشكرك يا باشمهندس المطلوب تماما :chuncky::chuncky:
جزاك الله كل خير
بالتوفيق إن شاء الله

ashrafelsharkawy
10-09-2018, 01:58 PM
طلب يا باشمهندس على النسخة الأخيرة هى شغالة تمام لكن محتاج أشوف النتيجة النهائية للطريقة دى لذا احتاج انى اعملها باك تيست
المطلوب : - إضافة مؤشر الزجزاج و إلغاء خانة وضع الأوامر اليدوى
الطريقة :- عند عمل قمة من مؤشر الزجزاج يتم وضع الامر المعلق sell limit وهنا الاكسبيرت هيكمل عمله بشكل عادى يا اما ينزل السعر ويربح يا اما يكسر السعر ويصعد ويفتح الاكسبيرت صفقة الشراء المضاعفة وهكذا الى أن يخرج من هذه العملية بربح
عند عمل قاع يتم وضع الامر المعلق buy limit عند آخر قاع كونه الزجزاج و عند تفعيل الامر يتم اكمال عل الاكسبيرت بشكل عادى اما ربح واما فتح صفقة معاكسة مضاعفة ( اللى هو شغل الاكسبيرت العادى فى النسخة الاخيرة )
الغرض من المطلوب هو رؤية النتيجة النهائية للاكسبيرت
طبعا الشغل هيكون بأوامر sell limit و buy limit فقط
ملحوظة الأوامر هتكون لأخر قاع و أخر قمة فقط
طيب لو المؤشر عمل قاع جديد ؟؟؟؟؟؟؟ يتم الغاء الامر المعلق buy limit ويعلق أمر جديد عند القاع الآخير ونفس الكلام عند عمل قمة جديدة

ashrafelsharkawy
12-09-2018, 02:26 AM
بانتظارك يا باشمهندس