المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أبحث عن خبير في برمجة هذا العمل ( توجد صورة )

royalluxe
27-06-2017, 02:43 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أبحث عن سكريبت بهذه المواصفات ( الصورة هنا بالأسفل ) وفكرة السكريبت هي كالتالي :
في الخانة الأولى تكتب عدد الصفقات المراد تـنـفيدها فمثلا نكتب في الخانة الأولى رقم : 7
في الخانة الثانية حجم اللوت .. مثلا : 0.5
في الخانة الثالثة نختار سعر الزوج الذي سيتم عنده فتح الصفقة : مثلا عند اليورو دولار نكتب في الخانة : 1.13000

والزر الأخضر هو أمر تـنـفيذ الأمر , فمجرد الضغط عليه يتم مباشرة فتح 14 صفقة
7 صفقات شراء و7 صفقات بيع في نفس الوقت ونفس السعر الذي تم تحديده في الخانة الثالثة .

أما في حالة ترك الخانة الثالثة فارغة فسيتم نتفيد الأمر وفتح الصفقات عند السعر الحالي في المنصة .

أرجو أن تكون الفكرة واضحة وليس من الضروري أن يكون السكريبت بالعربية , فقط الفكرة كما ذكرتها ... والله الموفق

أرجو من المبرمجين تلبية طلبي وتصميم هذا العمل لأني أحتاجه , وفي حالة وجود السكريبت مسبقا في الشبكة أو ما يشبهها فليخبرني أحد بالرابط

الصورة في المرفقات كما وضعت لكم صورة رابط إضافي : http://www2.0zz0.com/2017/06/27/14/902656413.png
1642

صياد الجراح
27-06-2017, 03:02 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أبحث عن سكريبت بهذه المواصفات ( الصورة هنا بالأسفل ) وفكرة السكريبت هي كالتالي :
في الخانة الأولى تكتب عدد الصفقات المراد تـنـفيدها فمثلا نكتب في الخانة الأولى رقم : 7
في الخانة الثانية حجم اللوت .. مثلا : 0.5
في الخانة الثالثة نختار سعر الزوج الذي سيتم عنده فتح الصفقة : مثلا عند اليورو دولار نكتب في الخانة : 1.13000

والزر الأخضر هو أمر تـنـفيذ الأمر , فمجرد الضغط عليه يتم مباشرة فتح 14 صفقة
7 صفقات شراء و7 صفقات بيع في نفس الوقت ونفس السعر الذي تم تحديده في الخانة الثالثة .

أما في حالة ترك الخانة الثالثة فارغة فسيتم نتفيد الأمر وفتح الصفقات عند السعر الحالي في المنصة .

أرجو أن تكون الفكرة واضحة وليس من الضروري أن يكون السكريبت بالعربية , فقط الفكرة كما ذكرتها ... والله الموفق

أرجو من المبرمجين تلبية طلبي وتصميم هذا العمل لأني أحتاجه , وفي حالة وجود السكريبت مسبقا في الشبكة أو ما يشبهها فليخبرني أحد بالرابط

الصورة في المرفقات كما وضعت لكم صورة رابط إضافي : http://www2.0zz0.com/2017/06/27/14/902656413.png
1642

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى لك تحية من القلب

فى التباس عندى فى فهم نقط فى السكربت .. للمتابعه مع حضرتك

1- الرجاء التوضيح أكثر النقطة اللى بالخط الاحمر التالية

بمجرد ما الضغط على تنفيذ عملية هيدج يقوم مباشرة بوضع 14 امر

بمعنى كده اننا حنعلق اوامر معلقة حول نقطة 1.1300

طب لما السعر الحالى مثلا 1.12500 كده اوامر البيع حيكون فى منها لميت وبالطبع لما السعر يطلع صفقات البيع حتتفعل قبل ما يوصل السعر اساسا للسعر المحدد فى السكربت ..

- هل قصد حضرتك انه يعلق الاوامر اول ما يوصل للسعر المحدد فى السكربت .. مش اول ما ندوس تنفيذ عملية الهيدج صح كده ولا غلط ؟

2- الفرق بين كل امر والاخر من اوامر الشراء او البيع كام نقطة .. يعنى حنحدد كل 20 نقطة مثلا امر .. وحيتعمل لفرق النقط ده خانة فى الاسكربت ولالا ؟
او
حضرتك عاوز 7 اوامر كلهم من نفس النقطة ولو كده النقطة دى تبعد عن السعر المحدد فى الاسكربت بكام نقطة .. ؟

.
.

لك ودى وتقديرى

royalluxe
27-06-2017, 03:20 PM
الصفقات التي أريد فتحها كما في المثال هي سبعة + سبعة
سبعة شراء وفي نفس الوقت سبعة بيع عند السعر الذي كتبته بالضبط
وفي حالة عدم كتابة السعر فبمجرد الضغط على الزر الأخضر يتم فتح 7 + 7 صفقات على السعر الذي صادفت فيه ضغطط للزر

على هذا اقصد طبعا في نفس النقطة يتم تنفيد الأمر

نسيت أن أذطر بشيء مهم : السكريبت ليس لها دور في إغلاق صفقاتي نهائيا بل سيتم إغلاقها يدويا إن أردتُ ذلك

صياد الجراح
27-06-2017, 03:24 PM
الصفقات التي أريد فتحها كما في المثال هي سبعة + سبعة
سبعة شراء وفي نفس الوقت سبعة بيع عند السعر الذي كتبته بالضبط
وفي حالة عدم كتابة السعر فبمجرد الضغط على الزر الأخضر يتم فتح 7 + 7 صفقات على السعر الذي صادفت فيه ضغطط للزر

تمام كده وصلت ..

حضرتك عاوز 7 صفقات شراء و7 صفقات بيع من نفس نقطة 1.1300 اللى محددها فى الاسكربت
ولو مش مكتوب سعر يبقه من السعر الحالى

شكرا لحضرتك للتوضيح .. ومتابع باذن الله تعالى

تحياتى

royalluxe
27-06-2017, 03:27 PM
أحسن الله إليك

kira-h
27-06-2017, 06:50 PM
وعليكم السلام
مرفق الاكسبيرت
Buys=7, عدد اوامر الشراء
Sells=7; عدد أوامر البيع
Price=0, سعر الأوامر
Lots=0.01; حجم العقود

بعد ضبط الاعدادات وبمجرد الضغط على ok سيتم التنفيذ
وعند تنفيذ كل الأوامر المعلقة سيتوقف الاكسبيرت عن العمل، وسيستأنف عمله من جديد عند ضبط الاعدادات ثم ok

royalluxe
27-06-2017, 11:03 PM
جزاك الله خيرا سأجربه لمدة وسأخبرك الخبر

أحسن الله إليك

royalluxe
27-06-2017, 11:09 PM
لا يشتغل عندي في المنصة !

حاولت رفعه إلى الشارت ولكن ليس هناك أي عمل ظاهر , فأرجو توضيح كيفية العمل لأني جربته في منصتين وفي شركتين مختلفتين ولا جدوى

صياد الجراح
28-06-2017, 12:54 AM
لا يشتغل عندي في المنصة !

حاولت رفعه إلى الشارت ولكن ليس هناك أي عمل ظاهر , فأرجو توضيح كيفية العمل لأني جربته في منصتين وفي شركتين مختلفتين ولا جدوى

بسم الله الرحمن الرحيم

اخى الاكسيبرت شغال طبيعى ..

صورة توضيحية علق 14 امر فى السعر المحدد

1666

ملحوظة :- هذا اكسيبرت يتم وضعه فى ملف experts .. مش اسكربت

لك ودى وتقديرى

royalluxe
28-06-2017, 09:06 AM
شكرا أخي الكريم على مجهودك الطيب
المهم عملت كل الذي قلت ولكن الصفقات لا تفتح , جربته في الديمو إليك الصور
1676
1677

فأرجو أن توضح لي أين الخطأ ولماذا لم تفتح الصفقات

صياد الجراح
28-06-2017, 03:18 PM
شكرا أخي الكريم على مجهودك الطيب
المهم عملت كل الذي قلت ولكن الصفقات لا تفتح , جربته في الديمو إليك الصور
1676
1677

فأرجو أن توضح لي أين الخطأ ولماذا لم تفتح الصفقات

قم بوضع مستوى الدخول (سعر معين) لتعليق الاوامر .. ما تخليها صفر ..

وجرب لان الاكسيبرت معمول على اساس اوامر معلقه .. والله اعلم

واذا اشتغل معاك تمام ..

اطلب بعدها من استاذ حسن .. يضيف شرط لما السعر يكون صفر فى الاعدادات
يفتح الاوامر مباشرة من السعر الحالى ولا تكون معلقه ..

بس خد بالك من فرق السبريد بين الاوامر ..

لك ودى وتقديرى