المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب برمجه مؤشر مساعد

migrant
20-06-2017, 01:17 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

اخى حسن بارك الله فيك

فكرة المؤشر
الخطوة الاولى
عند بدايه اليوم الجديد فى الشارت الحالى يبدأ المؤشر يعد اخر 10 شمعات فى اليوم السابق واذا كان هاى الشمعه رقم 10 اعلى من هاى الشمعه رقم 1 يتم رسم خط يصل بينهم
واذا كان اللو فى الشمعه 10 اقل من اللو فى الشمعه 1 يتم رسم خط يصل بينهم

مطلوب التحكم فى عدد ال10 شمعات من الاعدادات

1464

kira-h
20-06-2017, 08:59 PM
وعليكم السلام
مرفق المؤشر، جربه بالباكتيست

migrant
20-06-2017, 10:22 PM
تسلم ايدك اخى ولاكن اعتقد انى لم اوفق فى الشرح السابق للفكرة انا جربت المؤشر وهو لا يعمل بالطريقه الصحيحه لانه بيرسم الخط على شموع اليوم الحالى والطريقه الصحيحه هى رسم الخط على شموع اليوم السابق
انا هشرح الطريقه مرة اخرى بطريقه مختلفه
كل الارقام المذكورة على اخر 10 شمعات لليوم السابق وليس اليوم الحالى
مطلوب من المؤشر ان يرسم الخط مرة واحدة على اخر 10 شمعات فى اليوم السابق وانا سوف اسمى الشمعه الاخيرة فى اليوم السابق بالشمعه رقم 1
وطريقه الرسم هى اذا كان الهاى فى الشمعه رقم 10 اكبر من الهاى فى الشمعه رقم 1 ارسم خط بدايته من هاى الشمعه رقم 10 الى هاى الشمعه رقم 1 وممتد لاخر الشارت
واذا كان اللو فى الشمعه رقم 10 اقل من اللو فى الشمعه رقم 1 ارسم خط بدايته من اللو للشمعه 10 الى اللو فى الشمعه 1 وممتد لاخر الشارت

يعنى بنوصل الهاى بالهاى وليس الهاى اللو واللو باللو وليس اللو بالهاى

1482

kira-h
21-06-2017, 06:28 PM
المؤشر بيعتمد على اليوم السابق
جرب النسخة المرفقة بحيث أضفت ساعة بدء رسم الخط

migrant
21-06-2017, 07:34 PM
المؤشر بيعتمد على اليوم السابق
جرب النسخة المرفقة بحيث أضفت ساعة بدء رسم الخط
تسلم ايدك اخى المؤشر بالتوقيت يعمل جيدا ولاكن المشكله عند وضعه على شموع ال5 دقائق بتفرق فى شمعه واحدة اعتقد بسبب ان التوقيت بالساعات يا ريت لو ينفع كتابه التوقيت بالدقائق والساعات ايضا لمحاوله ضبطه على شموع ال5 دقائق انا جربته بكتابه توقيت الساعه 23 على شموع الخمس دقائق

وفى مشكله مهمه قوى المؤشر لا يرسم الخط بمجرد وضعه على الشارت ويحتاج الى ان يستمر الشارت مفتوح حين تتحقق الشروط ويرسم الخط وكدا انا محتاج اشغل المنصه 24 ساعه لكى استطيع التحليل بالمؤشر وافرض مثلا الكهرباء قطعت هيتمسح خط المؤشر ومش هيرسمه تانى لغايه ما يتحقق الشروط من جديد يا ريت لو يتم ضبط المؤشر برسم الخط بمجرد وضعه على الشارت انا اريد افتح المنصه فى اى وقت اعرف احلل العملات بمجرد وضع المؤشر عليها لتحقق الشروط القديمه الاخيرة لرسم الخط ولا انتظر لوقت تحقق الشروط الجديدة

kira-h
21-06-2017, 09:01 PM
مرفق المؤشر

migrant
21-06-2017, 10:03 PM
الله ينور عليك اخى حسن المؤشر كدا تمام ومضبوط على ال5 دقائق كمان بس فى ترحيل لشمعه هوا على التايم الزيرو بيرسم الخط بدايه من الشمعه 10 لغايه الشمعه 0 فى اليوم الجديد برجاء تعديله انا عايزة يرسم من الشمعه 10 لغايه الشمعه 1 فى اليوم القديم زى ما انا موضح فى الصورة

1500

وبعد هذا التعديل البسيط ما يتم ان شاء الله يكون كدا تم تأسيس المؤشر واقدر اقولك على الخطوة التاليه فى برمجه المؤشر ويا رب تكون سهله برمجيا
الخطوة التاليه هى
مطلوب رسم خطين موازيين لخط المؤشر خط من اعلى على بعد مسافه 10 نقاط من خط المؤشر وخط من اسفل على بعد مسافه 10 نقاط من خط المؤشر
مطلوب التحكم فى المسافه بين الخطوط من الاعدادات
ودى صورة بتوضح
1501

kira-h
22-06-2017, 04:35 AM
مرفق المؤشر النسخة 2

migrant
22-06-2017, 07:52 AM
الله ينور عليك اخى ابشر بالخير المؤشر الان يعمل بكفاءة للخطوات التى تم برمجتها

الان الخطوة الاخيرة فى البرمجه لتحقيق الاستفادة من المؤشر فى التحليل
اريد تشغيل خطوط المؤشرلفريمين مختلفين على نفس الشارت والتحكم فى الوان الخطوط من الاعدادات

وجزاك الله خيرا ورزقك من حيث لا تحتسب

kira-h
22-06-2017, 04:49 PM
لا يمكن أخي لسبب برمجي

migrant
22-06-2017, 05:11 PM
لا يمكن أخي لسبب برمجي
اصل الموضوع دة مهم لمعرفه الخطوط القويه على فيرمات مختلفه فى نفس الوقت ممكن نفكر فى بدائل وتكون غير معقدة برمجيا
طيب هل ممكن نضيف خاصيه التايم فريم للشموع ايلى بيترسم عليها الخطوط وابقى اضيف المؤشر على الشارت كذا مرة كل مرة بفريم مختلف
او هل ممكن ذلك برمجيا اذا استخدمنا مؤشر اخر بيرسم الشموع بخاصيه التايم فريم انا عندى مؤشرات كثيرة بترسم الشموع بخاصيه التايم فريم وفى المرفقات احداها

1539

migrant
23-06-2017, 10:51 PM
اخى حسن المؤشر لا يقبل الاضافه على الشارت مرتين اريد اضافته على الشارت مرتين بأعدادات مختلفه

kira-h
24-06-2017, 03:20 AM
اخى حسن المؤشر لا يقبل الاضافه على الشارت مرتين اريد اضافته على الشارت مرتين بأعدادات مختلفه

مرفق المؤشر النسخة 2.1
TrendName تحدد اسم مختلف للترند (مثل الماجك نمبر) عند كل إضافة جديدة للمؤشر على الشارت

migrant
24-06-2017, 03:59 AM
مرفق المؤشر النسخة 2.1
TrendName تحدد اسم مختلف للترند (مثل الماجك نمبر) عند كل إضافة جديدة للمؤشر على الشارت
شكرا لك اخى حسن المؤشر تمام
مطلوب بعض التعديلات الخفيفه
التعديل الاول
مطلوب التحكم فى الالوان للخطوط من الاعدادات لكى استطيع وضع المؤشر اكثر من مرة على الشارت واميز بين الخطوط
التعديل الثانى
فى الشرط الاساسى لرسم الخط بدل ما هوا اذا كان هاى الشمعه 10 اكبر من هاى الشمعه 1 ارسم الخط مطلوب تعديله ليكون اكبر من او يساوى وكذلك فى شرط اللو مطلوب يكون اقل من او يساوى
التعديل الثالث لو كان سهل وممكن برمجيا
مطلوب التحكم فى اليوم ايلى هبشتغل عليه المؤشر يعنى مثلا اكتب فى الاعدادات 3 ايام يبقى المؤشر هيرسم خطوطه فى ثالث يوم سابق

kira-h
24-06-2017, 04:53 PM
مرفق المؤشر

migrant
25-06-2017, 06:06 PM
شكرا لك اخى حسن جارى التجربه
اتمنى لك عيد سعيد

kira-h
25-06-2017, 06:45 PM
كل عام وأنتم بخير
بالتوفيق إن شاء الله

migrant
25-06-2017, 07:16 PM
اخى حسن المؤشر النسخه الاخيرة احيانا بيرسم فى مكان خطأ واحيانا بيعد الشموع صح على الاسترلينى ين وبنفس الاعدادات لليورو دولار بيرسم على عدد شموع كبير واحيانا لا يرسم الخطوط نهائى
اعمل مقارنه بينه وبين النسخه السابقه على فريم ال5 دقائق لكل العملات هتلاحظ الفرق والاخطاء النسخه السابقه شغاله تمام والاخيرة فيها مشاكل

kira-h
26-06-2017, 04:09 AM
أخي الكريم جربت المؤشر على مختلف العملات بنفس الاعدادات من فريم الساعة إلى فريم 5 دقيقة، ولم أجد هذه الأخطاء
تأكد من الخاصية bars فهي تحسب عدد الشموع فقط وبطبيعة الحال سيختلف الرسم من فريم لآخر،

migrant
26-06-2017, 07:36 AM
سبحان الله هو يعمل الان بكفاءة الله ينور عليك اخى حسن ربما الاخطاء ظهرت معى من قبل لان التجربه والسوق اجازة والشموع غيرمحدثه كفايه او لاى سبب اخر والله اعلم وهو الان يعمل بدون اى مشاكل وبرمجه محترفه كالعادة
كان فى اضافه اخرى لشكل شموع عاكس للاتجاة مطلوب اذا تكون شكل الشموع يرسم سهم ما رأيك هل نضيفه على المؤشر ولن يؤثر على برمجته ام يحتاج الى برمجه لوحدة
مطلوب اذا تكونت شمعه صاعدة رقم3 وبعدها شمعه صاعدة اخرى رقم 2 ولاكن هاى الشمعه رقم 2 اقل من هاى الشمعه رقم 3 وهاى الشمعه 1 اقل من اويساوى هاى الشمعه رقم 2 مطلوب رسم سهم لاسفل
1618

واذا تكونت شمعه هابطه رقم 3 وبعدها شمعه هابطه رقم 2 ولاكن اللو للشمعه 2 اعلى من اللو للشمعه 3 واللو للشمعه 1 اكبر من او يساوى اللو للشمعه 2 مطلوب رسم سهر لاعلى

1619

kira-h
26-06-2017, 03:32 PM
سبحان الله هو يعمل الان بكفاءة الله ينور عليك اخى حسن ربما الاخطاء ظهرت معى من قبل لان التجربه والسوق اجازة والشموع غيرمحدثه كفايه او لاى سبب اخر والله اعلم وهو الان يعمل بدون اى مشاكل وبرمجه محترفه كالعادة
كان فى اضافه اخرى لشكل شموع عاكس للاتجاة مطلوب اذا تكون شكل الشموع يرسم سهم ما رأيك هل نضيفه على المؤشر ولن يؤثر على برمجته ام يحتاج الى برمجه لوحدة
مطلوب اذا تكونت شمعه صاعدة رقم3 وبعدها شمعه صاعدة اخرى رقم 2 ولاكن هاى الشمعه رقم 2 اقل من هاى الشمعه رقم 3 وهاى الشمعه 1 اقل من اويساوى هاى الشمعه رقم 2 مطلوب رسم سهم لاسفل
1618

واذا تكونت شمعه هابطه رقم 3 وبعدها شمعه هابطه رقم 2 ولاكن اللو للشمعه 2 اعلى من اللو للشمعه 3 واللو للشمعه 1 اكبر من او يساوى اللو للشمعه 2 مطلوب رسم سهر لاعلى

1619

الأفضل فتح موضوع طلب مؤشر جديد، وطبعا بعد 3 أيام على الأقل

migrant
26-06-2017, 03:52 PM
الأفضل فتح موضوع طلب مؤشر جديد، وطبعا بعد 3 أيام على الأقل

تمام ان شاء الله
جزاك الله خيرا اخى

ابو عمر
26-06-2017, 04:59 PM
شكرا اخي حسن

migrant
26-08-2017, 06:21 PM
اخى حسن المؤشر يعمل ممتاز على جميع الفيرمات الصغيرة من اول الدقيقه لغايه فريم الساعه ولاكن يحتاج الى ضبط على شارت الاربع وشارت الفريم اليومى وذلك لان تقسيمه الشارت على الاربع ساعات واليومى تختلف عن تقسيمته على الفيرمات الاقل فشارت الاربع ساعات بيتم تقسيمه كل اسبوع وشارت اليومى بيتم تقسيمه كل شهر
المطلوب انه على شارت الاربع ساعات عند بدايه الاسبوع يبدأ يعد الشموع مثل الصورة الموضحه وايضا على شارت اليومى يبدأ يعد الشموع من اخر الشهر الماضى

2816

ولك جزيل الشكر