المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب اكسبرت لهذا المؤشر

migrant
17-05-2017, 09:56 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

فكرة الاكسبرت
صفقات الشراء
وضع 5 صفقات معلقه على بعد مسافه معينه من الخط الاخضر للمؤشر الصفقات من نوع Buy Limit واذا تحرك خط المؤشر ولم يتم تفعيل الصفقات يتم نقل الصفقات مع خط المؤشر واذا تفعل بعض الصفقات ولم يتفعل البعض يتم مسح الصفقات الغير مفعله وترك الصفقات المفعله اما هدف او استوب ووضع 5 صفقات جديدة مناسبه مع مكان الخط الجديد
788

صفقات البيع
وضع 5 صفقات معلقه على بعد مسافه معينه من الخط الاحمر للمؤشر الصفقات من نوع sell limit واذا تحرك خط المؤشر ولم يتم تفعيل الصفقات يتم نقل الصفقات مع خط المؤشر واذا تفعل بعض الصفقات ولم يتفعل البعض يتم مسح الصفقات الغير مفعله وترك الصفقات المفعله اما هدف او استوب ووضع 5 صفقات جديدة مناسبه مع مكان الخط الجديد
789
مطلوب المضاعافات
الصفقه رقم 1 بالحجم الاول وباقى من 2 ل5 الصفقات مضاعفه
مطلوب التحكم فى اعدادات المؤشر من الاكسبرت
مطلوب خيار فتح الصفقات شراء ام بيع او الاثنين معا من اعدادات الاكسبرت

ولكم جزيل الشكر

migrant
18-05-2017, 05:27 PM
اضافه خاصيه الربح بالدولار مع خيار تفعيلها يكون عدد الصفقات المفتوحه اكثر من عدد معين يتم كتابته فى الاعدادات
تخصيص هدف مستقل لكل صفقه يعنى عايزين فى اعدادات الاكسبرت 5 اهداف لل5 صفقات

migrant
20-05-2017, 02:39 PM
للرفع
ولكم جزيل الشكر

kira-h
21-05-2017, 06:43 AM
وعليكم السلام
مرفق الاكسبيرت

migrant
21-05-2017, 12:37 PM
مجهود رائع اخى كيرا تشكر عليه
اليك الملاحظات بعد الباك تيست
اهم خاصيه فى الاكسبرت لا تعمل وهى خاصيه نقل الصفقات بما يتناسب مع المسافه بينها وبين خط المؤشر يعنى المسافه بين خط المؤشر والصفقات المفروض تكون ثابته لو انتقل خط المؤشرنقطه المفروض يتم نقل الصفقات معه مسافه نقطه وهكذا كلما يتم تحرك خط المؤشر المفروض يتم نقل الصفقات معه
واريد ان اعرف كيف احدد المسافه الثابته بين خط المؤشر والصفقات من الاعدادات
ولك جزيل الشكر

migrant
21-05-2017, 04:33 PM
الله ينور عليك اخى حسن
الاكسبرت يقوم بالخطوات تمام ينقصه فى الوقت الحالى فقط الخاصيه التى ذكرتها فى المشاركه السابقه والتى اقصد فيها انتقال الصفقات مع الخطوط خلال فترة الفريم المختارة فى المؤشر يعنى مثلا انت ضبط فريم المؤشر على شمعه الديلى (d1) وخلال فترة الديلى هذة بيتحرك خطوط المؤشر الازرق بيتحرك لاعلى والاحمر بيتحرك لاسفل عايز يتحرك معها الصفقات المعلقه خلال هذة الفترة يعنى تثبيت المسافه بين الخطوط والصفقات خلال هذة الفترة بيحث ان لو الخط الازرق طلع نقطه لفوق خلال فترة الديلى يبقى الصفقات المعلقه تطلع معاة نقطه يفوق وهكذا
واريد معرفه كيف اتحكم فى المسافه بين الصفقات والخطوط من الاعدادات
وكيف اضع خيار تفعيل الربح بالدولار المربوط بأن يكون عدد الصفقات الحاليه اكبر من او يساوى عدد صفقات معينه مفتوحه فى نفس الوقت

kira-h
21-05-2017, 05:45 PM
أخي الكريم لا يمكن تعديل أسعار الأوامر المعلقة ولكن يمكن حذفها وإعادة وضع اوامر جديدة، ولكن في هذه الحالة سيسبب إزعاج بسيرفر الشركة من كثرة حذف ووضع اوامر جديدة كل تكة للسعر، لهذا يوجد حل أفضل وهي باستخدام الأوامر مراكت عند تحقق شرط المسافة بين الخط وأول امر يتم فتح امر مباشر وهكذا ببقية الصفقات فهل هذا الحل مناسب لك ؟
بالنسبة للربح بالدولار يوجد USD_Profit وتعمل عند تحقق عدد الصفقات المفعلة بالخاصية Orders_Profit

migrant
21-05-2017, 06:37 PM
أخي الكريم لا يمكن تعديل أسعار الأوامر المعلقة ولكن يمكن حذفها وإعادة وضع اوامر جديدة، ولكن في هذه الحالة سيسبب إزعاج بسيرفر الشركة من كثرة حذف ووضع اوامر جديدة كل تكة للسعر، لهذا يوجد حل أفضل وهي باستخدام الأوامر مراكت عند تحقق شرط المسافة بين الخط وأول امر يتم فتح امر مباشر وهكذا ببقية الصفقات فهل هذا الحل مناسب لك ؟
بالنسبة للربح بالدولار يوجد USD_Profit وتعمل عند تحقق عدد الصفقات المفعلة بالخاصية Orders_Profit
تمام اخى الحل مناسب اتوكل على الله واجعلها ماركت احنا عايزين الاسهل

kira-h
22-05-2017, 12:09 AM
جرب النسخة المرفقة

migrant
22-05-2017, 01:58 AM
لم تعمل النسخه الثانيه بالطريقه السليمه ولم يتم فتح الصفقات ماركت تم فتح الصفقات معلقه وبعد تحرك خط المؤشر الاحمر تم مسح الصفقات المتعلقه به ولم يفتح بعد ذلك صفقات ماركت
وايضا لا يوجد خانه لوضع المسافه بين الخط والصفقات فى الاعدادات

kira-h
22-05-2017, 02:25 AM
راجع مرة اخرى اخي
الصفقة الأولى ماركت تتفعل عند تحقق شرط المسافة Distance بين السعر الحالي والخط ، بعد فتح الصفقة الماركت يتم مباشرة وضع 4 اوامر معلقة مضاعفة
وعند تحقق الهدف ولم يعد وجود لأي صفقة ماركت يتم حذف الأوامر المعلقة ثم يبدأ من جديد مع الاسعار الجديدة للخطين

migrant
22-05-2017, 03:44 AM
راجع مرة اخرى اخي
الصفقة الأولى ماركت تتفعل عند تحقق شرط المسافة Distance بين السعر الحالي والخط ، بعد فتح الصفقة الماركت يتم مباشرة وضع 4 اوامر معلقة مضاعفة
وعند تحقق الهدف ولم يعد وجود لأي صفقة ماركت يتم حذف الأوامر المعلقة ثم يبدأ من جديد مع الاسعار الجديدة للخطين
هوا فتح الصفقه الاولى ماركت ولاكن الاوامر المعلقه فتحها بعدها بفترة وليس مباشرة ولم يلتزم بالفرق الصفقات المعلقه والصفقه الماركت

862

اعتقد ان هذة الطريقه غير مناسبه لفكرة الاكسبرت الاصليه ايلى احنا قلنا هنفتح الصفقه الماركت بسببه والفكرة هى اننا كنا عايزين حل بديل لمسح الصفقات كل تكه ونقلها مع خط المؤشر ووجود ال4 صفقات المعلقه ميلحش هذة المشكله
الحل
اعتقد ان يجب فتح جميع الصفقات ماركت يعنى عند تحقق شرط المسافة Distance يتم فتح الصفقه الاولى ماركت و عند تحقق نفس شرط المسافة Distance بس من مكان الصفقه الاولى يتم فتح الصفقه الثانيه ماركت و عند تحقق نفس شرط المسافة Distance بس من مكان الصفقه الثانيه يتم فتح الصفقه الثالثه ماركت وهكذا الى الصفقه الخامسه
طبعا مع ملاحظه انه اذا تحرك خط المؤشر بعد فتح الصفقه الاولى الاكسبرت المفروض يتجاهل شرط المسافات Distance لباقى صفقات هذة الصفقه الحاليه الاربعه ويبدأ من جديد حسب مسافه Distance من مكان الخط الجديد

migrant
22-05-2017, 05:26 AM
جارى التجربه مرة اخرى لايف هذة المرة

migrant
22-05-2017, 10:21 AM
نتيجه اللايف مختلفه كتير عن التيست
الاكسبرت يعمل لايف مضبوط فقط عند تشغيله فى اتجاة واحد ويوجد عيب انه بيشتغل فقط على اول شمعه فى الفريم المكتوب فى المؤشر ولا يفتح صفقات فى فترة شمعه المؤشر التاليه التى فيها الخط الازرق اقل من الخط الازرق فى فترة شمعه المؤشر السابقه لان الصفقه بتكون لم تجيب الهدف عايزينه زى النسخه الاولى يفتح صفقات فى كل فترة شمعه من شموع المؤشر حتى لو الشمعه السابقه فيها صفقات محققتش الهدف
864
وعند تشغيله فى الاتجاهين يوجد مشكله مختلفه لوكان مثلا صفقات الشراء جابت الهدف مثلا وصفقات البيع لم تجيب الهدف بيعطل صفقات الشراء فى شمعه المؤشرالحاليه لغايه بدايه شمعه المؤشر التاليه نريد جعله يكرر صفقات الشراء مرة اخرى فى شمعه المؤشر الحاليه حتى لو صفقات البيع لم تجيب هدفها
واريد التحكم فى تفعيل المضاعافت من الاعدادات لكى يتناسب مع الحسابات الصغيرة

863

migrant
22-05-2017, 10:45 AM
الاكسبرت بطل يفتح صفقات معلقه مش عارف ليه
868

migrant
22-05-2017, 11:43 AM
اخى حسن اذا كان حل الملاحظات الاخيرة فى جعل كل الصفقات بطريقه الماركت واسهل برمجيا خليها كلها ماركت او ما تراة انت مناسب

kira-h
22-05-2017, 08:36 PM
جرب النسخة المرفقة

migrant
22-05-2017, 11:43 PM
النسخه الاخيرة احيانا الاكسبرت بيشتغل فى اتجاة واحد فقط وبعد شويه بدأ فى الاتجاة الثانى رغم ان شروط الاتجاة الثانى كانت موجودة قبل شويه ومفتحش صفقات
882
ملحوظه مهمه فى الاكسبرت
مطلوب من الاكسبرت ان يتجاهل صفقات فريم المؤشرالسابقه ويسيبها اما هدف او استوب ويتعامل مع الفريم الحالى بصفقات جديدة خاصه به يعنى كل شمعه من شمعات فريم المؤشر لها صفقاتها المستقله الخاصيه دى مهمه وانت كنت عاملها فى النسخه الاولى من الاكسبرت وكانت شغاله تمام بس مش موجودة فى باقى النسخ

kira-h
23-05-2017, 05:50 AM
هذا ما يقوم به الاكسبيرت
عندما يتحقق شرط المسافة من آخر اشارة للخط يتم فتح صفقة أخرى أساسية وبناءا عليها يتم فتح صفقاته التبريدية وهكذا عند كل اشارة جديدة للخط،،،
أيضا أضفت شرط مهم وهو ان لا يفتح صفقة أساسية إلا إذا كانت الصفقة الأساسية السابقة موجبة حتى لا يحذث تعارض برمجي وأيضا تفادي فتح عدة صفقات أساسية عند أسعار متقاربة جدا مما يسبب ضغط على الحساب...
أيضا صفقات البيع منفصلة تماما عن الشراء والشروط عكسية أي ما يحذث للشراء هو نفسه يحذث للبيع عكسيا

migrant
23-05-2017, 01:41 PM
هذا ما يقوم به الاكسبيرت
عندما يتحقق شرط المسافة من آخر اشارة للخط يتم فتح صفقة أخرى أساسية وبناءا عليها يتم فتح صفقاته التبريدية وهكذا عند كل اشارة جديدة للخط،،،
أيضا أضفت شرط مهم وهو ان لا يفتح صفقة أساسية إلا إذا كانت الصفقة الأساسية السابقة موجبة حتى لا يحذث تعارض برمجي وأيضا تفادي فتح عدة صفقات أساسية عند أسعار متقاربة جدا مما يسبب ضغط على الحساب...
أيضا صفقات البيع منفصلة تماما عن الشراء والشروط عكسية أي ما يحذث للشراء هو نفسه يحذث للبيع عكسيا
تمام اخى حسن كدة انا فهمت ليه الاكسبرت لم يكن بيفتح صفقات فى بعض الاشارت وذلك بسبب الشرط المهم الخاص بأن تكون الصفقه الاساسيه موجبه الذى انت ذكرته
شكرا لك اخى حسن انت برمجت الاكسبرت بطريقه محترفه وافضل من ما كنت اريد والاكسبرت انا بجربه الان وما شاء الله يعمل بكفاءة
جزاك الله خيرا ورزقك الجنه انت وكل اهلك ومن تحب

kira-h
23-05-2017, 05:16 PM
بالتوفيق إن شاء الله

migrant
03-06-2017, 06:10 PM
اخى حسن الاكسبرت ما شاء الله رائع بارك الله فيك
هو يحقق نتائج رائعه فى الاتجاة العرضى ولاكن الاتجاة الصريح يحتاج ان تكون الصفقات فى اتجاة واحد فقط لذا فهو يحتاج لبعض التطوير وبأضافاتك السحريه فى البرمجه ان شاء الله نصل للافضل دائما

مطلوب اضافه فلترين لتحديد اتجاة الصفقات فى الاكسبرت
الفلتر الاول
يتم تفعيل صفقات الشراء فقط عند اغلاق شمعه فوق خط (levels) الموفينج افريج
يتم تفعيل صفقات البيع فقط عند اغلاق شمعه تحت خط (levels) الموفينج افريج
خاصيه كلوس اند نكست تكون اختيارى من الاعدادات
1128
الفلتر الثانى
فكرته لتحديد اماكن الاتجاة العرضى على الشارت وعند اختراق هذة الاماكن بيكون الاتجاة الصريح انا طرحتها فى هذا الموضوع http://www.fxprg.com/vb/showthread.php?t=31768 واعلم ان خبرتك البرمجيه تتفوق على اصعب منه بكثير وبارك الله فى وقتك الثمين

رمضان كريم

kira-h
03-06-2017, 09:28 PM
السلام عليكم
تم إضافة الفلتر الأول بالاكسبيرت المرفق
اما الفلتر التاني صعب بسبب الزيجزاج يعيد رسم نفسه

migrant
04-06-2017, 12:41 AM
بارك الله فيك اخى حسن
بالنسبه للفلتر التانى نأجله دلوقتى نحن نريد الاسهل
بالنسبه للفلتر الاول فى مشاكل الاكسبرت غير ملتزم بالفلتر وبيقفل الصفقات فى مكان خطأ
ولى استفسار عن (levels) ايلى انت اضفتها فى الاكسبرت ما هى طريقه كتابتها لان ال(levels) الموجودة فى الميتاتريدر ال20 بتتكتب فى منصه الخمس ارقام عشريه 200 يعنى بنزود صفر لمنصه ال5 ارقام عشريه فهل اعمل كدا فى اعدادات (levels) الاكسبرت ايضا
واليك صور الباك تيست والاعدادات ايلى جربت بها تبين الاخطاء مع مقارنه بنسخه الاكسبرت رقم 3 الصحيحه
دى صورة باك تيست النسخه 3 عندما شغلتها شراء فقط وشغاله تمام مفيش مشاكل
1140

ودى صورة النسخه رقم 4 بعد تركسب الفلتر عليها مقارنه نفس الفترة مع النسخه 3 من الاكسبرت بتفل الصفقات فى مكان خطأ وغير ملتزم بالفلتر

1141

kira-h
04-06-2017, 01:26 AM
حساب قيمة النقطة تلقائي وليس كما بالمؤشر يعني ليفل 20 باي نوع منصة (5 او 4) تعني 20 نقطة فوق الموفينج و 20- تعني 20 نقطة أسفله
بالنسبة للفلتر شرط بأول صفقة فقط أما باقي الصفقات فهي تبريدات ، فـ هل تريد أيضا فلترة التبريدات ؟

migrant
04-06-2017, 02:20 AM
حساب قيمة النقطة تلقائي وليس كما بالمؤشر يعني ليفل 20 باي نوع منصة (5 او 4) تعني 20 نقطة فوق الموفينج و 20- تعني 20 نقطة أسفله
بالنسبة للفلتر شرط بأول صفقة فقط أما باقي الصفقات فهي تبريدات ، فـ هل تريد أيضا فلترة التبريدات ؟
تمام
انا عايز الفلترة للتبريدات ايضا

kira-h
04-06-2017, 05:12 PM
جرب النسخة المرفقة

migrant
04-06-2017, 05:40 PM
جرب النسخة المرفقة

مع الاسف اخى الفلتر لم يعمل الاتجاة فى الفللتر شراء وهوا بيبيع

1156

kira-h
04-06-2017, 07:36 PM
تأكد من أن إعدادات الموفينج التي ضمن إعدادات الاكسبيرت مطابقة لاعدادات الموفينج على الشارت

migrant
04-06-2017, 07:53 PM
تأكد من أن إعدادات الموفينج التي ضمن إعدادات الاكسبيرت مطابقة لاعدادات الموفينج على الشارت

تم التأكد من الاعدادات متطابقه مع العلم ان الاستيب فى المؤشر الميتاتريدر بكتبه 200 علشان المنصه خماسيه وبكتبه 20 فى الاكسبرت كما اخبرتنى من قبل وطبعا اعدادات الموفينج فى الاكسبرت المفروض بتشتغل على الشارت الحالى يعنى ليس بها خاصيه التايم فريم

kira-h
04-06-2017, 10:24 PM
الشروط سليمة أخي
طيب المستوى السفلي لازم يكون قيمة سالبة يعني مثلا كأن تضع 20-

migrant
04-06-2017, 10:34 PM
اخى حسن ما هو شرط فلتر الشراء او البيع ايلى انت برمجته اعتقد انى كنت اقصد شىء وانت برمجت طريقه مختلفه لانى جربت الاكسبرت على شارت الساعه والفلتر شغال بس مختلف عن ما كنت اقصد ولاكن عندما اشغل الاكسبرت على شارت ال5 دقائق الفلتر لا يعمل مثل شارت الساعه
طريقه شرط الفلتر ايلى انا كنت اقصدها هى عند اغلاق شمعه فوق خط الليفل ايلى فى الاعلى يبداء فى تفعيل الشراء ويفضل يشترى لغايه ما يغلق شمعه تحت خط الليفل ايلى بالاسفل يبدأ فى البيع
وبالنسبه لخاصيه كلوس اندنكست اعتقد فيها خطأ ما لانها بتقفل صفقات الاتجاة الواحد يعنى لو فى صفقات شراء بيتم قفلها عند كل اشارة جديدة لاشارات خط المؤشر الاصلى ايلى بتفتح الصفقات على اساسه
المطلوب هو عند تفعيل خاصيه كلوس اند نكست يتم اغلاق الصفقات العكسيه وليست ايلى فى اتجاة واحد وذلك يكون اعتمادا على اشارات الفلتر

واريد خيار فى الاعدادات لتفعيل الفلتر او لا

migrant
05-06-2017, 01:01 PM
اخى حسن انا اسميت هذا الاكسبرت بالاكسبرت الذكى وبرمجتك له ما شاء الله تزيدة وتنمى ذكائه الالكترونى
بعد العديد من التجارب اكتشفت ان الفلتر يعمل ولاكن الفكرة المبرمجه مختلفه قليلا عن الذى كنت اقصدة واعتقد انها هكذا افضل كما برمجتها انت لذلك لا تتعب حالك مع هذا الفلتر فهو يعمل بطريقه جيدة الان
وبالنسبه لخاصيه كلوس اند نكست اعتقد انها تحتاج بعض النظر بها والعديد من التجارب لذلك نؤجلها ايضا قليلا ولا نفكر بها الان
مطلوب فقط خيار تفعيل الفلتر ام لا من الاعدادات
ونيجى لاهم شىء وهو الفلتر الثانى الخاص بالزجزاج اعتقد انه اقوى من فلتر الموفينج لذلك هل عندك حل له مثل ان نجعل مثلا بدايه حسابه تكون من القمه او القاع القبل الاخير لنتأكد من ثبات الزجزاج وانه لن يعيد نفسه ان كان عندك حل توكل على الله وابدأ به وان كان سيأخذ مجهود ووقت زائد ممكن نأجله مرة اخرى وعندى مؤشر اخر بسيط جدا يحتاج فقط اضافه صغيرة جدا ممكن نستعمله كفلتر ثانى مؤقتا
اخبرنى اخى بما هو الافضل والانسب الان من وجه نظرك هل اضيف لك المؤشر فى المشاركه القادمه ام هناك حل لفلتر الزجزاج
وجزاك الله خيرا على كل ما تقدمه وابشرك بالخير ان شاء الله

kira-h
05-06-2017, 05:17 PM
طيب أخي ارفق المؤشر الذي تريده كفلتر مع صورة توضيحية

migrant
05-06-2017, 05:42 PM
شكرا لك اخى حسن
الهدف من المؤشر هو استخراج الاماكن العرضيه على الشارت وهوا بيرسم خطين خط على اعلى قمه وخط على اقل قاع خلال عدد شموع سابقه انا بختارة من الاعدادات
اولاالتعديل والاضافه المطلوبه فى المؤشر هى تحديد ايضا المسافه بين الخطين تكون اقل من او تساوى رقم كذا واختار رقم المسافه بين الخطين من الاعدادات
يبقى وظيفه المؤشر ستكون بعد الاضافه هى رسم خط على اعلى قمه واقل قاع خلال عدد شموع سابقه بشرط ان تكون المسافه بين اعلى قمه واقل قاع لا تزيد عن الرقم كذا

طريقه الفلترة فى الاكسبرت بعد تعديل المؤشر
اذا اغلت شمعه فوق خط قمه المؤشر الاخضر يتم تفعيل صفقات الشراء واذا اغلقت شمعه تحت خط قاع المؤشر الاحمر يتم تفعيل صفقات البيع

1172

kira-h
05-06-2017, 06:39 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 5 والمؤشر المعدل

migrant
05-06-2017, 07:49 PM
اخى حسن المؤشر ما شاء الله تمام بس الاكسبرت ماعرفتش اختبرة بالفلتر الجديد بأعدادات مختلفه علشان انت نسيت تضيف التحكم فى اعدادات المؤشر من الاكسبرت

migrant
05-06-2017, 10:34 PM
اخى حسن بالنسبه للمؤشر هل ممكن جعله يرسم الخطين بطريقه الباك تيست لان اختبار المؤشر وهو بهذا الشكل يحتاج الى وقت كتير ومراقبه وصعب فى اختبار الباك تيست فى فلتر الاكسبرت

kira-h
06-06-2017, 06:31 PM
هذا التعديل سيزيد ثقل على الباكتيست
لكن عموما ستراقب فقط أول صفقتي بيع و شراء إذا كانت سليمة حسب الشروط فكل الفرص التالية ستكون سليمة ولا تحتاج إلى مراقبة

kira-h
06-06-2017, 06:32 PM
هذا التعديل سيزيد ثقل على الباكتيست
لكن عموما ستراقب فقط أول صفقتي بيع و شراء إذا كانت سليمة حسب الشروط فكل الفرص التالية ستكون سليمة ولا تحتاج إلى مراقبة

migrant
06-06-2017, 06:41 PM
تمام اخى المؤشر كويس وما شاء الله يقوم بالمطلوب منه ولا داعى لتغير طريقه الخطوط احنا عايزين المنصه خفيفه
فاضل فقط اضافه التحكم فى اعدادات المؤشر من الاكسبرت

kira-h
06-06-2017, 07:28 PM
تمام اخى المؤشر كويس وما شاء الله يقوم بالمطلوب منه ولا داعى لتغير طريقه الخطوط احنا عايزين المنصه خفيفه
فاضل فقط اضافه التحكم فى اعدادات المؤشر من الاكسبرت

المؤشر عبارة عن خطوط من نوع "كائن (أوبجكت)" لا يحتاج لعمل اعداداته ضمن اعدادات الاكسبيرت، يعني ستعدل على اعدادات المؤشر وسيتعرف عليها الاكسبيرت مباشرة
وطبعا ضروري استخدام المؤشر على الشارت ليعمل الاكسبيرت بدون أخطاء

migrant
06-06-2017, 07:41 PM
المؤشر عبارة عن خطوط من نوع "كائن (أوبجكت)" لا يحتاج لعمل اعداداته ضمن اعدادات الاكسبيرت، يعني ستعدل على اعدادات المؤشر وسيتعرف عليها الاكسبيرت مباشرة
وطبعا ضروري استخدام المؤشر على الشارت ليعمل الاكسبيرت بدون أخطاء

تمام معلومه جديدة عليا ولاكن هل فى اختبار الباك تيست ممكن اضع المؤشرعلى الشارت ويتعرف الاكسبرت عليه ام ذلك يكون فى التجربه اللايف فقط

kira-h
06-06-2017, 08:01 PM
نعم لابد من وجود المؤشر على الشارت بالباكتيست واللايف

migrant
07-06-2017, 02:41 AM
الله ينور عليك اخى حسن الفلتر يعمل تمام ما شاء الله ولم يظهر اى اخطاء فى الاكسبرت
جزاك الله خيرا

ابو عمر
07-06-2017, 01:35 PM
شكرا اخي حسن

kira-h
07-06-2017, 04:54 PM
الله ينور عليك اخى حسن الفلتر يعمل تمام ما شاء الله ولم يظهر اى اخطاء فى الاكسبرت
جزاك الله خيرا
بالتوفيق إن شاء الله

شكرا اخي حسن
حياك الله اخي ابو عمر

migrant
08-09-2017, 03:14 PM
اخى حسن عندما يسمح وقتك مطلوب اضافه خاصيه ادارة رأس المال فقط
ولك جزيل الشكر

kira-h
09-09-2017, 06:36 PM
اخى حسن عندما يسمح وقتك مطلوب اضافه خاصيه ادارة رأس المال فقط
ولك جزيل الشكر
مرفق الاكسبيرت النسخة 6
RiskPercent نسبة المخاطرة (0 إلغاء)

migrant
09-09-2017, 08:02 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 6
RiskPercent نسبة المخاطرة (0 إلغاء)

رائع اخى حسن الخاصيه تعمل بكفاءة ومع التجربه اتضح ان هذة الخاصيه ينقصها اضافه اخرى وهى خاصيه اغلاق جميع الصفقات على الربح بنسبه مؤيه لان رأس المال يزيد بالارباح وخاصيه الربح بالدولار ذات ربح ثابت ولا تتناسب مع خاصيه ادارة رأس المال

مطلوب اضافه خاصيه اغلاق جميع الصفقات على ربح نسبه مؤيه بشرط ان يكون مفتوح اكثرمن صفقه لتفعيل الخاصيه مع امكانيه التحكم فى عدد الصفقات المطلوب تفعيل الخاصيه بعدها

للتذكير
انت برمجتها فى خاصيه الربح بالدولار باسم orders _profit

migrant
11-09-2017, 10:28 PM
رائع اخى حسن الخاصيه تعمل بكفاءة ومع التجربه اتضح ان هذة الخاصيه ينقصها اضافه اخرى وهى خاصيه اغلاق جميع الصفقات على الربح بنسبه مؤيه لان رأس المال يزيد بالارباح وخاصيه الربح بالدولار ذات ربح ثابت ولا تتناسب مع خاصيه ادارة رأس المال

مطلوب اضافه خاصيه اغلاق جميع الصفقات على ربح نسبه مؤيه بشرط ان يكون مفتوح اكثرمن صفقه لتفعيل الخاصيه مع امكانيه التحكم فى عدد الصفقات المطلوب تفعيل الخاصيه بعدها

للتذكير
انت برمجتها فى خاصيه الربح بالدولار باسم orders _profit

اخى حسن اختصارا لوقتك الثمين ممكن نجعل الاضافه تكون عاديه اغلاق جميع الصفقات على ربح نسبه مؤيه طبعا عندما يتاح الوقت لديك
ولك جزيل الشكر

kira-h
12-09-2017, 08:09 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 6.1 بحيث
PercentProfit نسبة الربح، 0 إلغاء

migrant
13-09-2017, 02:37 AM

جزاك الله خيرا

ابو عمر
13-09-2017, 11:12 AM
شكرا اخي حسن

kira-h
13-09-2017, 05:10 PM
جزاك الله خيرا

وإياك اخي الكريم

kira-h
13-09-2017, 05:10 PM
شكرا اخي حسن

العفو أخي ابو عمر

migrant
30-11-2017, 09:04 AM

اخى حسن يوجد ملحوظه وطلب اضافه ان امكن
الملحوظه
انا كنت اضع الاكسبرت على حسابين مختلفين فى نفس الشركه وبنفس الاعدادات ولاكن فى حساب منهم الاكسبرت لم يلتزم بأغلاق الصفقات على الربح نسبه مؤيه وايضا فتح صفقه سادسه وبحجم لوت كبير بنفس حجم الصفقه الخامسه على بعد مسافه منها بالرغم من ان شروط الاكسبرت الاساسيه هى فتح خمس صفقات فقط وبعد ذلك بيبدأ فى صفقه اساسيه جديدة ويليها 4 صفقات التبريد الخاصين بها مش عارف ازاى فتح صفقه سادسه رغم ان الحساب الاخر بنفس الاعدادات ونفس الشركه الاكسبرت التزم تمام بالشروط

الاضافه المطلوبه

مطلوب اضافه المؤشر المرفق كفلتر عندما يكون اللو فى الشمعه السابقه فوق الثلاث خطوط المؤشر يتم تفعيل الشراء فقط
وعندما يكون الهاى فى الشمعه السابقه تحت الثلاث خطوط المؤشر يتم تفعيل البيع فقط

ولك جزيل الشكر

kira-h
01-12-2017, 06:55 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 7

migrant
01-12-2017, 08:26 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 7
تسلم ايدك اخى حسن الاكسبرت يعمل تمام ماعدا خاصيه الاغلاق العكسى تحتاج الى ضبط مشكلتها الان عند تفعيلها الصفقات بتغلق فى نفس وقت فتح الصفقح ولا تلتزم بالفلتر

kira-h
01-12-2017, 11:53 PM
أخي الكريم لم تذكر أن الاغلاق العكسي مرتبط أيضا بالفلتر
عموما مرفق الاكسبيرت

migrant
02-12-2017, 08:52 AM
أخي الكريم لم تذكر أن الاغلاق العكسي مرتبط أيضا بالفلتر
عموما مرفق الاكسبيرت
معذرة اخى لعدم ذكر الاغلاق العكسى مرتبط بالفلتر
انا جربت النسخه الاخيرة وهى تعمل تمام ولاكن ظهرت مشكله فى خاصيه ادارة رأس المال المفروض انا وضعت 10% فى خاصيه ادارة رأس المال على رصيد 1000$ والمفروض كان كل الصفقات تفتح ب1 دولار (0.10) ولاكن لم يلتزم الاكسبرت بذلك هوا بيفتح الصفقه الاساسيه فقط بالحجم المطلوب وباقى الصفقات بحجم صغير
وانا كنت الغيت المضاعافات فى هذة التجربه مش عارف ليها علاقه بالمشكله ام لا
وهذة صورة من الجورنال توضح المشكله

4402

kira-h
03-12-2017, 12:24 AM
طيب جرب النسخة المرفقة

migrant
03-12-2017, 10:21 AM
طيب جرب النسخة المرفقة
عند تشغيل المضاعافات لا يتم فتح صفقات تبريد كامله احيانا بيفتحها واحيانا لا رغم تكون شرط المسافه من الصفقه الاساسيه
وعند الغاء المضاعافات صفقات التبريد لا تعمل نهائيا

migrant
16-12-2017, 11:50 PM
عند تشغيل المضاعافات لا يتم فتح صفقات تبريد كامله احيانا بيفتحها واحيانا لا رغم تكون شرط المسافه من الصفقه الاساسيه
وعند الغاء المضاعافات صفقات التبريد لا تعمل نهائيا
للتذكير اخى حسن
وان امكن اخى تعديل لشرط المسافه بين الصفقات التبريد بحيث ان يتم تخصيص مسافات مختلفه لكل صفقه من صفقات التبريد الاربعه
يعنى مثلا المسافه لصفقه التبريد الاولى تكون 10 نقط والمسافه لصفقه التبريد الثانيه 30 نقطه والثالثه 60 وهكذا
ان كان غير ممكن ضبط النسخه الاخيرة 7.1 ياريت اضافه شرط المسافات المختلفه على النسخه 6.1 مع اضافه الفلتر الاخير ايضا

ولك جزيل الشكر

migrant
19-12-2017, 08:49 PM
اخى حسن هل ممكن عمل نسخه خفيفه جديدة من الاكسبرت
بحيث
يتم الغاء التبريدات ومسحها من الاكسبرت
يتم الغاء الفلتر الاول والثانى ومسحهم والابقاء فقط على الفلتر الاخير
اضافه شرط اقصى عدد للصفقات المفتوحه فى نفس الوقت

وحفاظا على وقتك الثمين ان كان الاسهل من التعديل هو برمجه اكسبرت جديد اخبرنى لكى افتح موضوع جديد

ولك جزيل الشكر

kira-h
20-12-2017, 09:57 PM
السلام عكيم
مرف قالاكسبيرت النسخة 8
أما الفلتر يمكنك إلغاؤه من الاعدادات

migrant
20-12-2017, 10:43 PM
السلام عكيم
مرف قالاكسبيرت النسخة 8
أما الفلتر يمكنك إلغاؤه من الاعدادات
رائع اخى جزاك الله خيرا
هل ممكن الغاء شرط عدم فتح صفقه ايلا اذا كانت الصفقه السابقه موجب ربح انا اريدة يفتح الصفقه كلما تحقق شرط المسافه حتى لو الصفقه السابقه خاسرة
وطلب اضافه المضاعافات للصفقات الاساسيه يعنى لو هوا دلوقتى بيفتح صفقه عند كل تحقق لشرط المسافه مطلوب الصفقه الثانيه تكون مضاعفه للاولى والصفقه الثالثه تكون مضاعفه للثانيه والرابعه مضاعفه للثالثه وهكذا

مع امكانيه تفعيل الفلتر الثالث ام لا من الاعدادات

kira-h
21-12-2017, 08:05 PM
مرفق الاكسبيرت

Abunawaf
21-12-2017, 08:15 PM
..وفقك الله اخي حسن جهد منقطع النظير من شخص ذو اخلاق عاليه وصبرر ..

migrant
21-12-2017, 10:02 PM
مرفق الاكسبيرت
شكرا جزيلا اخى الاكسبرت شغال تمام ما عدا المضاعافات تعمل فى صفقات الشراء فقط ولا تعمل مع صفقات البيع تحتاج الى ضبط بسيط منك ان شاء الله
وان امكن اضافه خيار تفعيل الفلتر ام لا من الاعدادات

kira-h
21-12-2017, 10:45 PM
طيب جرب النسخة المرفقة

migrant
21-12-2017, 11:08 PM
طيب جرب النسخة المرفقة
رائع اخى الله ينورعليك ويزيدك من علمه الاكسبرت يقوم بالمطلوب
جزاك الله خيرا

kira-h
22-12-2017, 12:38 PM
بالتوفيق ان شاء الله

migrant
22-12-2017, 03:35 PM
اخى حسن يوجد ملحوظه بسيطه لا اعرف ما سببها وهى عندما يتحقق شرط المسافه احيانا بيفتح الصفقه واحيانا يتحقق الشرط ولا يفتح صفقات لا اعرف لماذا رغم توافق شروط الفلترة ايضا ولا يوجد سبب اعرفه لذلك
وهذة صورة توضح المشكله

4580

migrant
28-11-2020, 04:44 PM
السلام عليكم
اخى حسن هل متوفر النسخه مفتوحه الكود لهذا الاكسبرت

kira-h
28-11-2020, 05:07 PM
السلام عليكم
اخى حسن هل متوفر النسخه مفتوحه الكود لهذا الاكسبرت
وعليكم السلام
متوفر فقط النسخ من 1 إلى 5