المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب اكسبيرت

haz1
25-04-2017, 09:32 AM
السلام عليكم
ارجو منك استاذ حسن برمجة اكسبيرت يقوم بالتالى .
الاكسبيرت يحسب اللوت الجديد لكل صفقة بشكل تلقائى من معادلة معينة وهذا عندما تغلق الصفقة السابقة ولم تحقق الربح المحدد وتبدا الصفقة الجديدة .
هذة المعادلة هى (اجمالى المبلغ الذى تم خسارتة لكل الصفقات السابقة/الرقم اللى فى خانة الهدف)+(الرقم اللى فى خانة اللوت الاساسى اللى فى الاكسبيرت).
ناتج هذة المعادلة يضعة فى خانة اللوت للصفقة الجديدة ويبقى الهدف كما هو لا يتغير نهائيا فى الصفقة الجديدة .اللى يتغر بين كل صفقة والثانية فقط هو اللوت الجديد.
الاكسبيرت لايوجد بة الا خانتين فقط هما خانة اللوت وخانة الهدف.
مثال:
هنفترض ان الصفقة الحالية تم اغلاقها على خسارة اذن شغلنا هيبدا مع الصفقة الجاية بحيث نعمل المعادلة دى ونضعها فى خانة اللوت للصفقة الجديدة نفرض ان الصفقة خسرت 20$ المعادلة.
هتكون كالاتى
10/20=2
2+1=3
ال 20:دى هى بتاعة مجموع الخسارة للحساب بالكامل لكل الصفقات الخاسرة سواء السابقة او اللى قبلها
10:دة هو الهدف الى انا حطيتة فى خانة التك بروفيت
1 : دة هو اللوت الاصلى اللى انا حطيتة فى خانة اللوت بالاكسبيرت
2:ناتج قسمة 20 على 10 .
3: ناتج حجم اللوت النهائى اللى هيتحط فى خانة اللوت للصفقة الجديدة .
طبعا الكلام دة لو الصفقة لم تتحقق الهدف لكن لو حققت الهدف يغلق الاكسبيرت الصفقة ويفتح صفقة جديدة مع باية الاشارة الجديدة من المؤشر سواء بيع او شراء.

haz1
26-04-2017, 05:21 PM
للتذكير استاذ حسن

kira-h
27-04-2017, 12:14 AM
وعليكم السلام
مرفق الاكسبيرت

haz1
03-05-2017, 12:57 PM
استاذ حسن بارك اللة فيك على دقة البرمجة تلك.
بعد متابعة مستمرة للاكسبيرت مع السوق الحقيقى وجدت ان هناك مشكلة واحدة وهى ان .
عندما يقوم الاكسبيرت بفتح صفقة ثم تغلق على ربح ولكن ليس المحدد فى خانة التك بروفيت .
وذلك بعد عدة صفقات خاسرة .يفتح الاكسبيرت الصفقة الجديدة باللوت الاصلى وليس اللى فى المعادلة .
مثال.
الاكسبيرت فتح صفقة شراء بلوت 2 فاغلقت هذة الصفقة على خسارة فقام الاكسبيرت بوضع اللوت تلقيائيا من المعادلة ثم جاءت صفقة اخرى فخسرت فطبق الاكسبيرت اللوت الموجود فى المعادلة ثم جاءت بعدها صفقة اخرى فاغلقت على مكسب ولكن ليس الموجود فى خانة الهدف هنا المشكلة المفروض ان الاكسبيرت يضع اللوت التلقائى من المعادلة وذلك لعدم الوصول الى الهدف ولكن الاكسبيرت يبدا من جديد باللوت الاصلى الموجود فى الاكسبيرت وليس المعادلة

haz1
04-05-2017, 06:40 PM
للتذكير استاذ حسن

kira-h
05-05-2017, 10:51 PM
جرب النسخة المرفقة

haz1
06-05-2017, 02:03 PM
السلام عليكم
استا حسن بعد التجربة على الstrategy tester لا يوجد اى اختلاف تماما بين الاكسبيرت دة واللى قبلة
. عايز اقول حاجة ممكن تساعد . وهى ان .لو انت برمجت الاكسبيرت انة يتجاهل الصفقة الرابحة ولكنها لم تصل الى التك بروفيت . بدلا من ان يدخلها فى الحساب فتحدث مشكلة بين الصفقات الرابحة والخاسرة.فيقوم الاكسبيرت بتجاهلها وينتقل للصفقة التالية بنفس اللوت الخاص بالصفقة الرابحة ولكنها لم تصل للتك بروفيت .
فهناك امامنا ثلاث اختيارات فقط.
1 . الصفقة تغلق على خسارة فيحسب الاكسبيرت اللوت تلقائيا من المعادلة.
2 .الصفقة تغلق على التك بروفيت المحدد فيبدا الاكسبيرت صفقة جديدة باللوت الاصلى .
3 .الصفقة اغلقت على ربح ولكنة ليس التك بروفيت المحدد فهنا يتم تجاهلها كانها لم تاتى ويبدا الاكسبيرت الصفقة الجديدة بنفس لوت هذة الصفقة .
وهكذا

haz1
07-05-2017, 05:22 PM
للتذكرة استاذ حسن

kira-h
08-05-2017, 01:08 AM
جرب النسخة المرفقة

Adnan
08-05-2017, 01:26 AM
ماهي افضل اعدادت للأكسبيرت ؟؟

haz1
08-05-2017, 04:28 PM
السلام عليكم
استاذ حسن .المطلوب هو ان الاكسبيرت يتجاهل (الصفقة الرابحة ولكنها لم تصل للتك بروفيت) ويبدا بنفس اللوت الصفقة الجديدة ودا الاكسبيرت بينفذة بشكل ممتاز.
ولكن المشكلة ان الصفقة الجديدة هذة عندما تغلق على خسارة فالاكسبيرت لا يقوم بحساب اللوت بشكل تلقائى من المعادلة ولكنة يبدا باللوت الاصلى الموجود بالاكسبيرت .
المفروض انة يحصل التالى للصفقة الجديدة هذة.
الاكسبيرت يتعامل معاها عادى زى باقى الصفقات فلو
1. اغلقت على خسارة . اذن يحسب اللوت للصفقة القادمة من المعادلة بشكل تلقائى
2. اغلقت على مكسب . اذن يبدا الصفقة الجديدة باللوت الاصلى الموجود فى الاكسبيرت
3. اغلقت على (ربح ولكنة ليس المحدد فى التك بروفيت)يقوم الاكسبيرت بتجاهلها كانها لم تاتى ويبدا الصفقة الجديدة بنفس اللوت . ويتم التعامل مع كل صفقة بنفس الطريقة

haz1
08-05-2017, 06:03 PM
مثال .
لو فرضنا ان الصفقة المفتوحة هى بلوت 1 اغلقت على ربح 10 نقاط .
ولكن التك بروفيت فى الاكسبيرت هو 20 نقطة . الاكسبيرت الاخير هنا بالفعل نفذ المطلوب بشكل صحيح وهو انة تجاهل تماما هذة الصفقة وبدا الصفقة الجديدة بنفس اللوت وهو 1 لوت.
ولكن المشكلة ان الصفقة الجديدة هذة عندما اغلقت على خسارة . المفروض ان الاكسبيرت يدخلها فى المعادلة ويحسب اللوت للصفقة القادمة من المعادلة .
ولكن ما يحدث ان الاكسبيرت يعطى هذة الصفقة اللوت الاصلى الموجود بالاكسبيرت

haz1
09-05-2017, 12:31 PM
للتذكرة اخى حسن

kira-h
09-05-2017, 05:15 PM
اخي لا تنسى ان المعادلة تحسب اجمالي الربح المحقق بعد آخر صفقة رابحة مغلقة فإذا كانت آخر صفقة خاسرة ولكن الاجمالي ربح يتم فتح صفقة باللوت الأساسي

haz1
10-05-2017, 11:50 AM
السلام عليكم
انا مش عايز (الصفقة التى اغلقت على ربح ولكنة ليس المطلوب بالتك بروفيت) انك تتجاهلها وتبدا من جديد . لا
انا عايز انك تتجاهلها ويستمر الاكسبيرت فى حساب الصفقات الخاسرة باستخدام اللوت من المعادلة .حتى تغلق كل الصفقات على صفقة تحقق الرقم المطلوب بالتك بروفيت .

haz1
10-05-2017, 04:47 PM
فإذا كانت آخر صفقة خاسرة ولكن الاجمالي ربح يتم فتح صفقة باللوت الأساسي .
لا نفتح صفقة باللوت الاساسى الا فقط لو الصفقة حققت الرقم الموجود بالتك بروفيت. وليس مجرد اغلقت على ربح .
عايزك تفرق بين الصفقة التى تغلف على ربح (يعنى اى ربح ) .والصفقة التى تغلق على الربح المحدد بخانة التك بروفيت

haz1
10-05-2017, 04:49 PM
السطر الاول فى ردى السابق دة كان كلامك . وبعد كدة انا بوضحلك اية اللى انا عايزة وردى انا علية

kira-h
10-05-2017, 10:20 PM
جرب النسخة المرفقة

haz1
10-05-2017, 11:50 PM
634
انا شرحت المطلوب مرة اخرى على الصورة ارجو ان استطيع ايصال ما افكر فية اليك لان الاكسبيرت مازال بة مشكلة
وبارك اللة فيك

haz1
11-05-2017, 12:02 AM
ارجو ان اكون وفقت فى الشرح هذة المرة
635

kira-h
11-05-2017, 12:08 AM
معذرة أخي هذا أقصى ما أستطيع،
المعادلة بالنسخة الاخيرة تقوم بحساب إجمالي الارباح للصفقات المغلقة التي بعد آخر صفقة أغلقت على الهدف، وهذا كافي لتوازن المضاعفات وتحقيق إجمالي ربح
ولاحظ معي كلمة على "الهدف" فحتى لو أغلقت الصفقة على الهدف لكن نادرا ما تكون متساوية مع قيمة الهدف بالضبط Takeprofit بسبب تغير السبريد او تأخير في الاغلاق، لهذا جعلت الهدف بفرق نقطة واحدة لكي يتحقق الشرط أكبر أو يساوي الهدف ناقص نقطة، ومع ذلك قد لا يتحقق ويعتبرها صفقة غير مغلقة على الهدف...
فلا يجوز استخدام الاسعار بصيغة التساوي "=" مع قيمة ثابثة،
بالباكتيست سيكون كل شيء مضبوط ودقيق لأنه غير معرض لتغيرات السوق الحقيقية، لكن بالواقع لن تتحقق المعادلة في معظم الحالات

haz1
11-05-2017, 02:55 AM
السلام عليكم.
استاذ حسن المحترم ,الاكسبيرت ممتاز جدا وبرمجتة ذات مستوى عالى ,انا بكون سعيد جدا والاكسبيرت المعادلة بالشكل الممتاز دا. لان عارف ان دة مش سهل ومش اى حد تانى غيرك يقدر يعملة ومشكور جدا على مجهودك الكبير

haz1
11-05-2017, 03:24 AM
بس انا عايز منك محاولة اخيرة صغيرة . بس ياريت تمشى فيها على خطوات المثال دة خطوة بخطوة.
هفرض مثلا انى حطيت فى الاكسبيرت اللوت الاصلى ب1 .والتك بروفت ب 100
الاكسبيرت هيفتح الصفقة الاولى باللوت الاصلى وهو 1 ثم هنفترض ان الصفقة خسرت واغلقت على خسارة 10$.
الاكسبيرت هيفتح الصفقة التانية باللوت من المعادلة وهيكون (100/10)+1 يساوى1.1 .
اذن اللوت اللى هيفتح بة الاكسبيرت الصفقة التانية هيكون 1.1 .
هنفرض الصفقة التانية اغلقت على خسارة مثلا 15$.
اذن الاكسبيرت هيفتح الصفقة الثالثة باللوت من المعادلة ((15+10)/100)+1 الناتج يساوى1.25
اذن اللوت اللى هيفتح بة الصفقة الثالثة هو1.25 .
هنفرض ان الصفقة الثالثة اغلقت على ربح 60 نقطة مثلا .ولكن التك بروفت هو 100 نقطة.
هنا الاكسبيرت هيتجاهل الصفقة دى ويكمل طريقة كأنها لم تاتى . ويفتح الصفقة الرابعة بنفس اللوت للصفقة الثالثة وهو 1.25
اذن الاكسبيرت فتح الصفقة الرابعة بلوت 1.25
, هنفرض ان الصفقة اغلقت على خسارة مثلا20$.
اذن الاكسبيرت هيفتح الصفقة الخامسة بلوت من المعادلة ((10+15+20)/100)+1 الناتج 1.55
اذن الاكسبيرت هيفتح الصفقة الخامسة بلوت 1.55
وهذا هو كل شىء .وانا اثق فيك وانك على مستوى عالى فى البرمجة .ولانك بالفعل نفذت الاكسبيرت ولكن يتبقى تنسيقة فقط ليس اكثر.

haz1
11-05-2017, 09:29 AM
الاكسبيرت بينفذ كل المراحل صح بس المشكلة بتبدا من مرحلة الصفقة الرابعة والخامسة وما يليها .فارجو زيادة التركيز فيهم . احب اوضحلك ان 10 هى 10$ خسارة الصفقة الاولى ,15 هى 15$ خسارة الصفقة الثانية .20هى 20$ خسارة الصفقة الرابعة

kira-h
11-05-2017, 09:27 PM
طيب جرب النسخة المرفقة

haz1
14-05-2017, 11:17 AM
الف شكر ليك استاذ حسن على البرمجة الدقيقة والمحترفة للاكسبيرت كما هو مطلوب.وبارك اللة فيك.
يوجد اضافة اخيرة ونهائية ,فارجو منك ان تقوم ببرمجتها ,ان امكن ذلك .
عايز الصفقات اللى يفتحها الاكسبيرت سواء شراء او بيع لا يتم اغلاقها ويستمر عمل الاكسبيرت بشكل طبيعى والمعادلة تستمر بشكل طبيعى مع كل صفقة تتفتح

ابو عمر
15-05-2017, 10:13 AM
الف شكر ليك استاذ حسن على البرمجة الدقيقة والمحترفة للاكسبيرت كما هو مطلوب.وبارك الله فيك.
عايز الصفقات اللى يفتحها الاكسبيرت سواء شراء او بيع لا يتم اغلاقها ويستمر عمل الاكسبيرت بشكل طبيعى والمعادلة تستمر بشكل طبيعى مع كل صفقة تتفتح

ملاحظة اخي

(الله) تُكتب هكذا

haz1
15-05-2017, 11:21 AM
شكرا لك على التنبية اخى ابو عمر

kira-h
15-05-2017, 06:01 PM
الف شكر ليك استاذ حسن على البرمجة الدقيقة والمحترفة للاكسبيرت كما هو مطلوب.وبارك الله فيك.

العفو أخي
مرفق الاكسبيرت النسخة 2 يمكنك التحكم بأقصى عدد الصفقات المفتوحة من الخاصية MaxTrade

haz1
16-05-2017, 04:47 PM
السلام عليكم
اخى حسن .لقد جربت الاكسبيرت . انا عايز الاكسبيرت يترك كل الصفقات التى سيتم فتحها مع اشارة المؤشر . حتى تغلق الصفقة على التك بروفيت فيتم غلق كل الصفقات .
مثال
الاكسبيرت فتح صفقة شراء .ثم اغلقت على خسارة
فقام الاكسبيرت بحساب اللوت تلقائيا للصفقة التالية .
فجاءت اشارة المؤشر بيع هنا لايغلق الاكسبيرت صفقة الشراء السابقة بل يتركها مفتوحة .ويفتح ايضا صفقة البيع الجديدة . وهكذا حتى تغلق الصفقات على التك بروفيت المحدد

kira-h
16-05-2017, 04:57 PM
وعليكم السلام
يجب إلغاء الخاصية CloseAtNext=false

haz1
17-05-2017, 01:40 AM
انا لو لغيت الخاصية دى اﻹكسبيرت هيغلق الصفقة القديمة ويترك الجديدة مفتوحة . ﻵ . انا عايز كل
الصفقات تفضل مفتوحة

kira-h
17-05-2017, 05:02 PM
انا لو لغيت الخاصية دى اﻹكسبيرت هيغلق الصفقة القديمة ويترك الجديدة مفتوحة . ﻵ . انا عايز كل
الصفقات تفضل مفتوحة

العكس هو الصحيح إلغاء CloseAtNext يعني عدم الاغلاق

haz1
17-05-2017, 08:01 PM
السلام عليكم

بالفعل نفذت إلغاء الخاصية CloseAtNext=false

haz1
17-05-2017, 08:02 PM
ولكن الاكسبيرت فى الحالة دى بيفتح اول صفقة ولا يقوم بفتح اى صفقات اخرى .

kira-h
17-05-2017, 09:09 PM
ولكن الاكسبيرت فى الحالة دى بيفتح اول صفقة ولا يقوم بفتح اى صفقات اخرى .

يوجد MaxTrade أقصى عدد الصفقات المفتوحة

haz1
18-05-2017, 12:52 PM
انا جعلت max trade =20 ومازال بيفتح صفقة واحدة فقط

kira-h
18-05-2017, 06:59 PM
كان المفروض تخبرني بالخطأ الموجود بالجورنال والذي يتعلق بحجم اللوت غير مقبول بسبب تعارض الفكرة الأساسية مع التعديل الاخير
جرب النسخة المرفقة

haz1
18-05-2017, 08:17 PM
الحقيقة اخى حسن انا لا اعرف كيف احدد الخطا الموجود بالجورنال . فلو سمحت ممكن تقولى الخطوات المتبعة لذلك
. جارى تجربة النسخة

haz1
18-05-2017, 08:34 PM
اخى حسن .بالفعل الطلب الاخير يتعارض مع الفكرة الاساسية للاكسبيرت كما ذكرت حضرتك .عشان كدة لو قدرت تجد لها حل يبقى تمام .لو لا . يبقى الف شكر على كل المحاولات الكتيرة دى منك .وبرمجتك الفوق ممتازة

haz1
18-05-2017, 08:34 PM
النسخة الاخيرة تترك الصفقات مفتوحة ولكنها لاتستخدم المعادلة تماما فى حساب اللوت.

haz1
18-05-2017, 08:38 PM
انا اكتفى بذلك من اجتهادك للوصول للمطلوب اخى حسن . وربنا يبارك فيك ويكثر من علمك.
ويعطيك خير الدنيا والاخرة

kira-h
19-05-2017, 04:55 PM
بالتوفيق إن شاء الله