المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : السلام عليكم . إكسبيرتات كيرا الخاصة بتقاطعات الموفينج كاملة لا داعي لبرمجتها من جديد

forex
23-04-2017, 11:42 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أقدم لكم الإكسبيرتات التي برمجها كيرا الخاصة بتقاطعات الموفينج أفريج وهي أربعة أنواع
تقاطع موفينجين فقط
تقاطع أربع موفينجات تقاطع موفينجين للفلتر والموفينجين الاخرين للدخول في الصفقات
تقاطع موفينجين والثالث للفلتر
تقاطع موفينجين ولكن الإكسبيرت يرى تقاطع نفس الموفينجين على فريمات أخرى ليدخل مع الإتجاه على الفريم الحالي
مع السلامة

ابو عمر
24-04-2017, 12:13 AM
شــكرا اخي

nezar1978
26-04-2017, 04:39 PM
السلام عليكم جزاك الله كل خير

أبو أنس 1900
26-04-2017, 07:20 PM
شكرا لكم وفقكم الله

forex
28-04-2017, 04:52 AM
حياكم الله إخوتي جميعا وبالتوفيق للجميع

kira-h
29-04-2017, 02:37 AM
شكرا جزيلا أخي الكريم

forex
24-05-2017, 03:01 AM
للرفع للإفاذة

Mahmoud1990
31-05-2017, 01:17 PM
في الاعدادات يا ليت تشرحلي هذولا
Lots MP
Max lots

وبالنسبة للـ MA Time Frame هذا للفلترصح؟
فيه 5 خانات للفلتر, لو مثلا بغيته يشوف بس فريم الديلي أغير خانة وحده لفريم الدايلي والبقية أخليهم للفريم الحالي؟

وبالنسبة لتحديد اللوت بالنسبة لرأس المال هل هي موجودة؟
وهل تغلق الصفقة اذا حدث تقاطع عكسي؟

forex
31-05-2017, 04:53 PM
في الاعدادات يا ليت تشرحلي هذولا
Lots MP
Max lots

وبالنسبة للـ MA Time Frame هذا للفلترصح؟
فيه 5 خانات للفلتر, لو مثلا بغيته يشوف بس فريم الديلي أغير خانة وحده لفريم الدايلي والبقية أخليهم للفريم الحالي؟

وبالنسبة لتحديد اللوت بالنسبة لرأس المال هل هي موجودة؟
وهل تغلق الصفقة اذا حدث تقاطع عكسي؟

Lots MP مضاعفات الضرب في حالة الصفقة السابقة ضربت الستوب يضاعف اللوت في الصفقة القادمة لتعطيله إجعله صفر
Max lots الحد من المضاعفات . يعني لو وضعت فيه رقم واحد فعندما يصير اللوت واحد بسبب المضاعفات فإن الصفقة القادمة ستفتح باللوت الأولي الأساسي . هذا الخيار يستعمل لحماية الحساب من الدخول في مضاعفات كبيرة
" فيه 5 خانات للفلتر, لو مثلا بغيته يشوف بس فريم الديلي أغير خانة وحده لفريم الدايلي والبقية أخليهم للفريم الحالي؟ "
أنت الان ستضع الإكسبيرت على فريم الساعة وتريد فريم الدايلي كفلتر يعني هتضع الإكسبيرت على شارت الساعة وتقوم بتحويل MA Time Frame إلى فريم الدايلي . يعني تحولهم كلهم إلى فريم الدايلي . إذن الإكسبيرت سيأخذ التقاطعات مع مراعات نفس التقاطع على الدايلي
" وبالنسبة لتحديد اللوت بالنسبة لرأس المال هل هي موجودة؟ "
لاحظ خيار Risk لو وجدتها فهو الخيار الذي تبحث عنه إذا ماوجدته أطلب من كيرا إضافته لك على الإكسبيرت
" وهل تغلق الصفقة اذا حدث تقاطع عكسي؟ "
لاحظ خيار close at next إذا وجدته فهو الخيار الذي تبحث عنه وإذا ماوجدته أطلب من الدكتور كيرا أن يضيفه لك

Mahmoud1990
31-05-2017, 06:11 PM
الرجاء اضافة الريسك والوقت الذي يعمل ويقف فيه الاكسبيرت الى هذا

kira-h
01-06-2017, 01:24 AM
الرجاء اضافة الريسك والوقت الذي يعمل ويقف فيه الاكسبيرت الى هذا

مرفق الاكسبيرت النسخة 3

Mahmoud1990
02-06-2017, 05:23 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 3

اخي الاكسبيرت يعمل على أكمل وجه وبارك الله فيك
بس فيه*شغلة وحده بس، تتعلق بالاغلاق مع التقاطع العكسي، كانت تعمل بشكل ممتاز لما كنت حاط الفلاتر الخمس على الفريم الحالي، الآن بعد ما حطيت فريمين منهم على فريمات كبيرة لم تغلق الصفقة لما صار تقاطع عكسي على الفرسم الحالي، ما ادري له علاقة ولا لا بس هذا اللي صار معي.

forex
02-06-2017, 11:30 PM
اخي الاكسبيرت يعمل على أكمل وجه وبارك الله فيك
بس فيه*شغلة وحده بس، تتعلق بالاغلاق مع التقاطع العكسي، كانت تعمل بشكل ممتاز لما كنت حاط الفلاتر الخمس على الفريم الحالي، الآن بعد ما حطيت فريمين منهم على فريمات كبيرة لم تغلق الصفقة لما صار تقاطع عكسي على الفرسم الحالي، ما ادري له علاقة ولا لا بس هذا اللي صار معي.

الإغلاق العكسي في الإكسبيرت يعني عند تكون صفقة شراء ثم تكونت بعد ذلك صفقة بيع يغلق الصفقة الماضية
والله أعلم

Mahmoud1990
02-06-2017, 11:44 PM
مثلا لو كنت فاتح بيع المفروض يغلقها اول ما يصير تقاطع للأعلى في نفس الفريم، بس شكله ما يغلقها الا لما تنطبق شروط الشراء كاملة

اذا فيه امكانية للتعديل اكون من الشاكرين

forex
03-06-2017, 12:18 AM
مثلا لو كنت فاتح بيع المفروض يغلقها اول ما يصير تقاطع للأعلى في نفس الفريم، بس شكله ما يغلقها الا لما تنطبق شروط الشراء كاملة

اذا فيه امكانية للتعديل اكون من الشاكرين

نعم يلزمك التعديل من طرف المبرمج الكريم

Mahmoud1990
03-06-2017, 12:22 AM
مرفق الاكسبيرت النسخة 3

يا ليت اخي تشوف التعديل الاخير

kira-h
03-06-2017, 01:22 AM
الشروط سليمة أخي عند تحققها يتم الاغلاق
تأكد من تحقق شروط الاغلاق، وراجع خانة الجورنال لمعرفة الأخطاء

Mahmoud1990
03-06-2017, 05:24 AM
الشروط سليمة أخي عند تحققها يتم الاغلاق
تأكد من تحقق شروط الاغلاق، وراجع خانة الجورنال لمعرفة الأخطاء

شفت الجورنال ما فيه اخطاء
بس بما ان عندك الشروط خل نتناقش فيها

لو اني حاط الاكسبيرت على فريم الساعة وحاط الفلتر فريم الديلي ، ودخل الاكسبيرت صفقة شراء مثلا متوافق فيها مع فريم الديلي، متى يغلق الصفقة في الاتجاه العكسي؟
هل اذا توافق تقاطع البيع مع فريم الدايلي؟ أم اذا حصل تقاطع للأسفل فقط على فريم الساعة"الفريم الحالي"؟
يا ليت تجاوبني على هذا السؤال

kira-h
03-06-2017, 07:17 AM
شفت الجورنال ما فيه اخطاء
بس بما ان عندك الشروط خل نتناقش فيها

لو اني حاط الاكسبيرت على فريم الساعة وحاط الفلتر فريم الديلي ، ودخل الاكسبيرت صفقة شراء مثلا متوافق فيها مع فريم الديلي، متى يغلق الصفقة في الاتجاه العكسي؟
هل اذا توافق تقاطع البيع مع فريم الدايلي؟ أم اذا حصل تقاطع للأسفل فقط على فريم الساعة"الفريم الحالي"؟
يا ليت تجاوبني على هذا السؤال

يتم الاغلاق عند تحقق الشروط العكسية يعني اذا توافق تقاطع البيع مع فريم الدايلي

Mahmoud1990
03-06-2017, 09:27 AM
يتم الاغلاق عند تحقق الشروط العكسية يعني اذا توافق تقاطع البيع مع فريم الدايلي

أيوه هذا هو الخطأ
انا ابغاه اذا جا يفتح صفقة ينظر الى الفريمات اللي حاطها في الفلتر وفي المثال فريم الدايلي
اما في الاغلاق ينظر الى الفريم الحالي فقط

kira-h
03-06-2017, 08:41 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 3.1

Mahmoud1990
03-06-2017, 08:50 PM
مرفق الاكسبيرت النسخة 3.1

الله يعطيك العافية
تعبناك معانا
راح اجربه مع افتتاح السوق

kira-h
04-06-2017, 04:21 PM
بالتوفيق إن شاء الله

technico-man
04-12-2018, 11:19 PM
بالتوفيق إن شاء الله
السلام عليكم أخي أعلم أن الموضوع مر عليه وقت كتير لكن اتمنى أن تتفضل وتجاوبني على سؤالي إن استطعت.

-إذا فعلت إختيار milti-trad هل ممكن تحديد عدد النقاط بين كل نقطة دخول. متلاً عند إكتمال الشروط المدكورة سلفاً يتم دخول أول أمر ولا يتحقق الدخول للامر التاني إلا بعد مرور 50 نقطة.

لك جزيل الشكر أخي في الله

kira-h
06-12-2018, 03:50 PM
السلام عليكم أخي أعلم أن الموضوع مر عليه وقت كتير لكن اتمنى أن تتفضل وتجاوبني على سؤالي إن استطعت.

-إذا فعلت إختيار milti-trad هل ممكن تحديد عدد النقاط بين كل نقطة دخول. متلاً عند إكتمال الشروط المدكورة سلفاً يتم دخول أول أمر ولا يتحقق الدخول للامر التاني إلا بعد مرور 50 نقطة.

لك جزيل الشكر أخي في الله
وعليكم السلام
ارفق الاكسبيرت لمراجعته

amer elintqam
06-02-2019, 05:23 PM
السلام عليكم

ازيك استاذ كيرا

انا نزلت الاكسبرت الاخير اللي انت معدلة يا استاذ كيرا لكن مشكلته اني اكتب اللوت 0.50 علي اي عمله الاكسبرت بقا يفتحها بلوت 0.13 فياريت لو تعدلة يا باشا

الحاجة التانية يا باشا الفلتر انا ظابط اول فلتر من الخمسة علي اليوم والاربعة التانيين علي الساعة لاني شغال علي شارت الساعة فكدا مظبوط ولا اخلي الفلاتر كلها علي اليوم

في انتظارك يا غالي

kira-h
06-02-2019, 10:21 PM
السلام عليكم

ازيك استاذ كيرا

انا نزلت الاكسبرت الاخير اللي انت معدلة يا استاذ كيرا لكن مشكلته اني اكتب اللوت 0.50 علي اي عمله الاكسبرت بقا يفتحها بلوت 0.13 فياريت لو تعدلة يا باشا

الحاجة التانية يا باشا الفلتر انا ظابط اول فلتر من الخمسة علي اليوم والاربعة التانيين علي الساعة لاني شغال علي شارت الساعة فكدا مظبوط ولا اخلي الفلاتر كلها علي اليوم

في انتظارك يا غالي
وعليكم السلام
الاكسبيرت قديم! (2017) ولم يعد متوفر الكود المفتوح لمراجعته
لكن حسب الاعدادات يجب أن تلغي RiskPercent إذا تريد العمل بحجم عقد ثابث
أما الفلاترز تختار ما تشاء حسب ما تريد
يعني تقاطع الموفينجين على الفريم الأول تختاره
ثم تقاطع الموفينجين على الفريم الثاني تختاره
وهكذا...

amer elintqam
07-02-2019, 12:40 AM
الف شكر يا غالي

هلغي الريسك وهجرب وهشوف هيفضل ثابت علي اللوت بتاعة ولا هيفضل زي ما هو لكن لو فضل زي ما هو معلش هستاذنك تعمل اكسبرت شبيه ليه لكن باضافات هقولك عليها

الحاجة التانية يا غالي دول خمس فلاتر اول اتنين زي ما بتقول علي التايم اللي شغال عليه
والاتنين التانيين لليوم مثلا طب والخامس يا غالي هيبقي ايه
والمفروض الاول يكون اول اتنين لفتر اليوم وبعدين تاني اتين لفترالشارت بتاعي ولا العكس
في انتظارك يا غالي

amer elintqam
07-02-2019, 12:55 AM
الف شكر يا غالي

هلغي الريسك وهجرب وهشوف هيفضل ثابت علي اللوت بتاعة ولا هيفضل زي ما هو لكن لو فضل زي ما هو معلش هستاذنك تعمل اكسبرت شبيه ليه لكن باضافات هقولك عليها

الحاجة التانية يا غالي دول خمس فلاتر اول اتنين زي ما بتقول علي التايم اللي شغال عليه
والاتنين التانيين لليوم مثلا طب والخامس يا غالي هيبقي ايه
والمفروض الاول يكون اول اتنين لفتر اليوم وبعدين تاني اتين لفترالشارت بتاعي ولا العكس
في انتظارك يا غالي

kira-h
07-02-2019, 05:17 AM
الفلاترز اختيارية لاي فريم تريد ومنفصلة عن بعض
مثلا ممكن ان تجعل الفلاترز كلها بنفس الفريم وكانها فلتر واحد

amer elintqam
07-02-2019, 07:12 PM
الله يكرمك يارب ويصلح حالنا وحالك

الاكسبرت ده مفيش منه فايدة يا استاذ كيرا من امبارح وواخد صفقات خسرانه كتير

ممكن اطلب منك اكسبرت موفينجات برده بس بطريقتي يا غالي

ربنا يجعلة في ميزان حسناتك يارب

في انتظار رد يا غالي